«Hva betyr mest for deg?»

Det spurte personalet beboerne om på Korgen Omsorgsenter da de 6. juni deltok på den årlige nasjonale sykehjemsdagen.
Hvert år 6. juni stiller sykehjemansatte alle beboere og pasienter spørsmålet «Hva betyr mest for deg på sykehjem?» Også i år deltok våre omsorgsentre i denne kampanjen, og i Korgen stilte noen av de ansatte på avd. Kangsen opp til en prat for å fortelle hva dette går ut på.
Deltar gjerne
– Vi er jo opptatt av at våre pasienter hver eneste dag skal føle at de blir godt ivaretatt, sier sykepleier Brit Eli Hjerpbakk.
– Vi spør ofte pasientene hva de ønsker, hva de har behov for. Så vi forsøker å ha det som en grunnholdning å alltid være oppmerksom på hva de er opptatt av, og å imøtekomme deres ønsker om vi har mulighet til det. Men vi deltar gjerne i denne nasjonale kampanjen, for det gjør jo at vi arbeider mer systematisk rundt dette temaet. Brit Eli er flankert av flere ansatte som er like ivrige på å være på tilbudssiden overfor sine pasienter.
Se og anerkjenne
Sykepleierstudent Elisabeth Kristin Målvatn er i praksis og tilføyer:
– Vi har gjort kartleggingen med flere pasienter i dag, og det virker som om pasientene setter pris på å få spørsmålet om hva som er viktig for dem. Spørsmålet er enkelt men viktig, og det åpner opp for den gode samtalen. Det handler nødvendigvis ikke bare om å få kartlagt hva som er viktig for mennesket det gjelder, men å virkelig se hver enkelt og anerkjenne behovene eller ønskene. Det er mye omsorg i det å bli sett for den man er, sier hun.
Blide og trivelige folk
Hjelpepleier Siv Helen Derås har jobbet på sykehjemmet i mange år, og forteller litt om hva pasientene har sagt så langt.
– Vi har fått forskjellige svar i dag. En pasient sa at barna og andre hun var glad i var viktige for å ha det bra. En annen pasient her fortalte at det å ha noen å prate med var viktig for henne.
De andre supplerer med mer som pasientene har kommet med denne dagen.
– At folk er blide og trivelige her er viktig for at en pasient skal få en fin dag her, sa en pasient. Og en sa «Det er viktig for meg å hjelpe de som har det vondt. Og at jeg tar vare på min egen helse.» forteller de.
Firkløveret med ansatte presiserer enda en gang at de hver dag er opptatt av fagligheten, og det at pasientene faktisk opplever at deres ønsker blir imøtekommet.