Avisa Hemnes
5 minutter lesetid

Digital eller analog?

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

– Ja takk, begge deler! svarer mange. Avisa Hemnes har endelig fått en fullverdig nettavis.

Ansvarlig redaktør Knut Martinsen forteller at det har vært en lang og kronglete vei å gå.

– De store i avisfamilien er for lengst over i digital form med nettaviser med betalingsløsning. Det samme har de fleste mellomstore, og de små som er en del av et konsern, slik som Amedia eller Polaris.

Disse avisene benytter felles programvare og har utviklere som jobber for alle i konsernet. Hos de små har det vært langt mer utfordrende.

– Vi har hatt en egenutviklet nettløsning i fem år. Den var helt grei på utsiden, men vi manglet nyere teknologi, og ikke minst en mulighet for å få betalt for journalistikken. Vi har brukt to år på å finne en løsning som både gir oss de muligheter vi ønsker og som er framtidsrettet for leseren.

– Hos oss har vi ikke en egen avdeling som tar seg av abonnentene, her må vi være potet og løse alt. Derfor ønsket vi en løsning som gir stor grad av selvbetjening, og nå er endelig de siste byggeklossene snart på plass. Vi håper det skal frigjøre tid som vi kan bruke på journalistikk, og lage et enda bedre produkt.

Avisa Hemnes har valgt en forholdsvis ny løsning som ganske raskt har blitt valgt av en rekke selvstendige aviser rundt i landet. Selv om den nye nettavisa ble tatt i bruk for snart to måneder siden har den ikke blitt skikkelig lansert.

– Det er stadig småting som skal justeres, ting som må endres på innsiden. Vi har derfor ventet med å prate for høyt, men nå har vi daglig så mange henvendelser at vi bare kjører på. De fleste tingene som ikke er helt ferdige enda vil ikke være merkbart for leseren, det som har smertet mest er at eavis-løsningen har tatt så lang tid. I løpet av en uke eller to tror vi at også dette skal være klart, det gjelder også en fullintegrering av abonnementssystemet.

– Hva gjør en som ønsker å bli abonnent i dag?

– For å bli ny digital abonnent er det bare å gå inn på våre nettsider, og velg «bli abonnent» i

Artikkelen fortsetter under annonsen

(saken fortsetter under bildet)

Om du har papiravis i dag krysser du av for dette og fyller øvrige felt. Da har du raskt tilgang til alle sakene i nettavisa.

toppmenyen. Her fyller du inn nødvendige opplysninger og får øyeblikkelig tilgang. Har du abonnement på papir i dag krysser du av i ruta for nettopp dette og fyller ut de øvrige felt.

– Er dette gratis for dagens abonnenter?

– Vi har valgt en løsning der de som bare ønsker papir ikke behøver å betale for digital tilgang. Det vil derfor koste 25 kroner ekstra pr måned om du skal ha begge produktene. Men, du betaler ikke noe nå, selv om det tilsynelatende ser slik ut. Abonnentene har ulik utløpsdato, og vi kan ikke beregne dette automatisk. Vi har derfor valgt en enkel løsning der utløpsdatoen flyttes litt for å dekke opp for merkostnaden. I klartekst betyr det at om du vil få ny regning noen uker tidligere enn normalt.

– Og så er det noe viktig, du kan gjøre dette kjapt og få direkte tilgang fram til tirsdag, da må vi endre system og det blir litt annerledes. Vi kommer tilbake til dette i neste uke. Den løsningen vi har nå betinger bruk av betalingskort, en løsning som sparer både oss og abonnentene for merarbeid. Om du fortsatt ønsker å betale via bankgiro kommer denne løsningen i neste uke.

– De som gjør dette før tirsdag vil få 30 dager med gratis tilgang, dette gjelder også nye abonnenter, både digitalt og papir.

– Hva betyr dette for leserne i framtiden?

– Det betyr at vi kan tilby de samme tjenestene på nett som større aviser, og gjør at vi framover kommer til å lage flere saker som kommer ut hele uka. Det er ofte saker som blir uaktuelle før papirutgaven er ute, nå kan vi begynne å dekke også slike ting. Totalt betyr det at leserne får et bedre produkt med flere kanaler.

– Hva med papiravisa?

– Papiravisa skal fortsatt være der hver torsdag, men vi ønsker også å nå de aldersgrupper som i dag ikke har noe forhold til papiravisa. Den typiske papiravisleseren begynner å dra på årene, det er bare å innrømme. Vi må treffe leserne gjennom riktige kanaler og gjennom riktig innhold. Det skal vi få til nå, hevder redaktøren, nå også digitalt.