Skole og vei betyr lav fartsgrense. Barnehage derimot, er kanskje ikke så farlig? Få skritt fra barnehagen dundrer tungtrafikken forbi i 80.
Vi befinner foran den forholdsvis nye barnehagen på Finneidfjord. Vi har avtalt å møte både barn og foreldre, bekymrede foreldre.
Barnehagen ble skalert opp allerede før den var ferdig, og har plass til 42 av de som skal føre Hemnes inn i framtiden. Politikerne slo på stortromma og lagde plass til flere enn det var behov for. Et år etter åpningen er barnehagen full, og med venteliste.
– Barnehagen ble så bra, tenk, her var bare et «bassenghull» i kjelleren, nå er det en barnehage full av liv! sier et knippe foreldre, og ser seg rundt.
Rundt oss løper barna, det er en skikkelig sur maidag, regnbygene truer med å gå over i fastere konsistens. Det er godt kledd, lekestativene får brynt seg og det er nok foreldrene som hutrer mest.
Vil ha ned farten
– Det er fartsgrensen her vi ønsker å få gjort noe med. Fra parkeringsplassen foran barnehagen er det bare en liten skråning ned på hovedveien, der raser bilene forbi lovlig i 80, mange holder langt høyere fart, hevder foreldrene.
Alminnelig fartsgrense i Norge er 80 kilometer i timen utenfor tettbygd strøk og 50 km i timen i tettbygde strøk. De generelle fartsgrensene 50 og 80 km/t skal framgå av veiens omgivelser. Det betyr at om en bilfører mener han kjører i tettbygd strøk skal fartsgrensen være 50, uten at det er krav om skilting.
I et rundskriv fra Statens vegvesen drøftes temaet nærmere:
«Statistisk sentralbyrå definerer tettsteder til steder med mer enn 200 beboere der avstanden mellom husene er mindre enn 50 meter. I trafikksammenheng opererer en ofte med mindre konsentrasjoner, det vil si at fartsgrensen er satt ned til 50 km/t før man kommer opp i 200 personer, eller at avstanden mellom en del hus kan være mer enn 50 m.»
Øvrige skoler og barnehager i Hemnes har nedsatt fartsgrense på nærliggende veier, enten 30 km/t eller 40 km/t, og gjerne kombinert med fartsdumper.
Uten fareskilt
– Vegvesenet vil ikke engang sette opp fareskilt som viser at det er barnehage og skole her, vi forstår det ikke.
Statens vegvesen har tidligere vist motvilje mot skilting, både fareskilt og nedjustering av fartsgrensene. Det tok flere år med henvendelser og møter før beboerne i Leirskardalen omsider ble hørt. Der har nå protestene ført til bedre forhold.
– Vi ønsker at det omklassifiseres til tettbygd strøk, og det ryktes at dette kan bli en realitet om de nye tomtene i grustaket blir bebygd. Vi vil ha det nå, i alle fall en reduksjon til 60, sier en samstemt foreldregruppe, som aller helst vil ha samme fartsgrenser som ved andre skoler i Hemnes.
Turid Holmstrand fra Finneidfjord skole forteller at skolen bruker fjæra aktivt, og at de savner fotgjengerfelt over veien, og aller helst en gangvei. De øvrige voksne stemmer i, fjæra brukes både av barnehage og som utfartsområde i sommersesongen. Da må hovedveien krysses. Det samme gjelder selvsagt når ungene skal på den populære badeplassen. Her er det ikke vannet som skremmer, men veien.
Fart, støy og støv
Vi står ute og prater sammen. Tunge lastebiler suser forbi, støynivået er høyt, og når det tørker opp blir støvplagene også merkbare.
Foreldrene er både sinte og fortvilet, men gir allikevel honnør til kommunen.
– Bygdeutvalget har hatt et møte med dem, og de har forsøkt å få ned fartsgrensen uten hell. Både politiet og Trygg Trafikk har vært involvert, uten hell så langt.
Denne saken ble også tatt opp i kommunestyremøtet sist torsdag. Det var Tone Øvermo Bruun fra Sosialdemokratene Hemnes som stilte spørsmål om hva Hemnes kommune har gjort for å løse saken.
Kommunal protest
Rådmann Amund Eriksen fortalte at dette er en sak kommunen har tatt på alvor over flere år.
– Vi har involvert både politi og Trygg Trafikk og hatt trykk opp mot Statens vegvesen, men når ikke inn. Vi har vært og er på ballen.
Også konstituert teknisk sjef, Karl Johan Lenningsvik, bekreftet situasjonen.
– Vi ga innspill under anleggsperioden med FV808 for å få redusert fartsgrense, og vi har nå gitt en ny uttalelse, men vi kan ikke overprøve vegvesenet.
Imens kommer nok foreldrene til å fortsette å være ekstra forsiktig. Ei mor fortalte det ikke var så enkelt bestandig.
Med to barn som skal tas løs fra barnestolene er det ikke så lett å ha kontroll.
– Med to barn som skal tas løs fra barnestolene er det ikke så lett å ha kontroll. Det er bare en liten skråning ned på veien, på vinteren kanskje bare et ustødig steg før en liten pjokk sklir ned på veien. Vi er redd for at det ikke blir gjort noe før det er for sent, før en ulykke skjer. Vi har ikke råd til det!
Skal vurdere på nytt
Jan Handeland hos Statens vegvesen bekrefter at de nå har fått denne saken inn til ny vurdering.
– Når vi vurderer fartsgrensen ser vi på antall avkjørsler og kryss. Denne henvendelsen inneholder noen nye momenter, og håper vi rekker å gå gjennom den før sommerferien.
– Det er bare noen få meter fra parkeringsplassen til den nye barnehagen og til veien?
– Her har jo kommunen et stort ansvar som har lagt barnehagen så nært veien. De bør uavhengig av fartsgrense sette inn sikringstiltak, selv med mye lavere fartsgrense vil dette være farlig, mener Handeland.
– Skole, barnehage og innbyggerne bruker fjæra jevnlig. Er det mulighet for at det settes opp skilt og etableres et fotgjengerfelt over veien?
– Fotgjengerfelt er uaktuelt. Vi lager ikke slike felt når fartsgrensen er over 40 km/t. Årsaken er at det kan gi en falsk trygghet, de fleste påkjørsler skjer i gangfelt, forklarer Handeland.