Avisa Hemnes
2 minutter lesetid

Oss selv nærmest

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Vi sentraliseres, enten vi liker det eller ei. Daglig fylles media opp av historier og meninger om dette utysket. I neste øyeblikk er vi selv med på jobben. Joda, vi er oss selv nærmest – på godt og vondt.

Definisjonen på sentralisering synes også å være noe uklar. Det benyttes gjerne om arbeidsoppgaver som flyttes, men her bør det skilles mellom digitalisering og fysisk flytting av arbeidsplasser.

NRKs lisenskontor blir i all hovedsak digitalisert, en ny tidsalder tar i bruk ny teknologi. Primærnæringen har vært gjennom en slik prosess gjennom de siste 50-100 årene, der maskiner har erstattet tunge muskeljobber. Det blir færre jobber i disse næringene, men etter hvert er det få som ønsker å få fortiden tilbake. Arbeidsressursene frigjøres til nye og spennende jobber, og skaper – eller kan skape, ny vekst.

Noe helt annet er det når arbeidsplasser bare flyttes fysisk fra et sted til et annet. Både dagens og tidligere regjeringer har vært opptatt av å flytte offentlige arbeidsplasser ut av de aller mest sentrale strøk. Det har blant annet ført til mange arbeidsplasser i Rana, og når noen har forsvunnet har nye oppgaver blitt plassert på samme sted. Altså en desentralisering.

Slike jobber har ikke nødvendigvis vært lokalt forankret, tvert imot har det vært oppgaver som i realiteten tilhører storsamfunnet. Lokalt forankret er derimot våre lærere, de som skal utdanne våre unge i barne- og ungdomsskoler. For å skape levende lokalsamfunn i praksis må vi ha trygge og gode utdanningsløp for våre barn, da er lærere en faktor det er vanskelig å komme unna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lærere trenger utdanning for å bli gode pedagoger, for å få kunnskap de kan videreføre. På Helgeland har vi lang tradisjon på å eksportere våre unge ut av distriktet, og spesielt de som tar høyere utdanning. De må ut for å ta utdanning, få kommer dessverre tilbake. Nå foreslås det å flytte lærerutdanningen fra Nesna til Bodø, det er i realiteten et forslag om å flytte framtidige lærerkrefter ut av regionen.

Det er enkelt å kjenne at dette passer oss svært dårlig. Vi kjenner best hvor skoen trykker, og da er det helt greit å si fra. Helgeland trenger sine lærere, og da trenger Helgeland også lærerutdanning.