18 elever fra Korgen har den siste tiden vært utplassert på ulike gårder i kommunen. Målet var å få opp interessen for landbruk.
Av de 24 10. klassingene på Korgen sentralskole var 18 av de ute på gårder hvor de fikk både praktisk og teoretisk opplæring. Elevene har blitt fordelt hos 8 praksisverter, stort sett to og to på hver plass. Etter 40 timer fordelt på 10 fjøsstell og 20 timer teori, ble det hele avsluttet med en teoriprøve av stoffet de har gjennomgått.
Et stort ansvar
Prosjektet heter «Landbruket – Nordlands grønne hjerte», og er et samarbeid mellom Nordland Bondelag, Fylkesmannen, Nordland Fylkeskommune, Nordland Bonde- og Småbrukarlag og Helgeland Landbrukstjenester.
To av elevene som deltok på kurset var Ronja Vindstad Jensen og Ingvild Bruhaug, som forteller om hvordan dette kurset har vært.
– Jeg valgte landbruk fordi vi plutselig skulle få være med på noe annet enn bare å være på skolen i arbeidslivsfag-timene, og det kunne være gøy med tanke på at jeg har søkt naturbruk til neste år, sier Ronja.
– Hva vil du bli når du blir stor?
– Jeg vet ikke hva jeg vil bli, derfor valgte jeg å søke på noe som ikke var så mye skole, og mer ting jeg kanskje hadde litt motivasjon til å gjøre om dagene, sier Ronja.
– Jeg har søkt naturbruk i Mosjøen, og når jeg bli stor vil jeg bli veterinær eller dyrlege, forteller Ingvild.
– Hvordan var det å være utplassert på gård?
– Jeg syntes dette var kjempe gøy og veldig lærerikt. Jeg har jo lært en god del som jeg kan ta med meg videre i livet som jeg faktisk kunne lært selv uten å være avhengig av besteforeldrene mine som har hatt gård selv. Det er samtidig ikke hver dag jeg går inn i en fjøs der jeg aldri har vært og faktisk skal ta vare på disse dyrene. Det var et stort ansvar følte jeg, og det var så mye man måtte passe på, sier Ronja.
Ingvild syntes også at opplevelsen har vært lærerik.
– Det var egentlig ganske artig og jeg har lært mye nytt. For eksempel at hormonet som slipper ned melka heter oksytocin. Jeg har også lært om brunst, inseminering og kalving, og jeg har vært med på kalving. Det var spennende, men litt trist fordi den var dødfødt. Jeg har vært både i kufjøs og i grisefjøs, og synes at også de store grisene var søte. Det var litt trist å tenke på at grisene blir sendt til Nortura, men jeg skjønner at vi må ha mat.
Ett av målene i kurset var at elevene skulle få omvisning på landbruksskolen i Vefsn. Der valgte noen av dem å overnatte slik at de kunne få følge undervisningen en dag. Ronja og Ingvild overnattet begge der, og forteller om opplevelsen.
– Det var veldig skummelt, og mye folk. Først visste jeg ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg, men det var mange hyggelige folk der som tok oss godt imot. Det var egentlig helt greit. Vi fikk være med på det vi ønsket av aktiviteter, og fikk se hvordan det var å være elev der, sier Ronja.
– Vi fikk kjøre traktor, og det har jeg aldri gjort før. Vi fikk også prøve å stå på en hest, og det var litt skummelt, men også veldig artig fordi jeg klarte å stå en liten stund. Da vi var der hadde elevene på skolen arrangert vinterball, og vi fikk lov til å være med slik at vi kunne få et lite innblikk i hvordan de hadde det utenfor skolen også, forteller Ingvild.
Litt skuffet
Når kurset nærmet seg slutten var det tid for omvisning på Nortura. Elevene skulle få se hvordan hele prosessen foregikk, og fikk informasjon både før, underveis og etter omvisningen, hos Julie Solbakken og Daniel Klemetsen. Elevene var tydelig interesserte, og stilte relevante spørsmål. Ronja syntes det hele var spennende, men va litt skuffet over å ikke få se selve avlivingen av dyrene.
– Det var kjempegøy og veldig interessant. Det er ikke så ofte man får inn og får sett alt som foregår der, og det er veldig mye som skjer på en gang. Men de var dyktige, og det så veldig spennende ut. Jeg hadde gledet meg til å dra dit, og ble litt skuffet når vi ikke fikk sett hele avlivingen, men det skjønner jeg.
Ingvild syntes at prosessen var fascinerende.
– Det meste som skjedde på Nortura kunne jeg tenke meg til, som rutinene de hadde med ren og skitten sone. Det jeg ble mest overrasket av var det at min bunad kanskje kom fra noe som ble slaktet på Nortura på Bjerka. Ulla blir transportert til et annet land for å vaske den, men mesteparten av den ulla kommer også tilbake igjen. Nortura Bjerka har noen kunder som kommer før andre kunder i køen, deriblant Husfliden på Mo.
En av de som var med på Nortura var Svein Thomasli, som har bidratt til teoridelen som elevene også skal gjennom.
– Teoridelen har foregått hos Reinåga Samdrift annenhver torsdag fra starten av januar. Den praktiske delen får hver elev evaluert av sine praksisverter.
Han forteller videre litt om målet for kurset.
– Målet er jo å få opp interessen for landbruk. I en landbrukskommune som Hemnes er det behov for mange avløsere. Jo flere jo bedre. Kanskje noen av elevene blir avløsere? Det virker hvert fall som om de fleste av dem har gått inn i dette med en oppriktig interesse og hengivenhet. Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger så langt, og det har kommet forespørsel om hjelp under den kommende lammingen. Erfaringer fra andre steder er at de også får mulighet til sommerjobb ute på gårdene etter endt kurs.
Prøvd i mange år
Bjørn Einar Valla fra Helgeland Landbrukstjenester har spilt en sentral rolle i dette kurset, og forteller litt om hans oppgaver.
– Jeg har plassert elever hos praksisverter, noenlunde etter ønske. Så har jeg ordnet med skyss og arbeidsklær.
Kurset ble kjørt på Hemnesberget før jul, og Bjørn Einar forteller at de enda er på et begynnerstadium.
– På Hemnesberget ble ikke alt som det skulle, men vi fikk det veldig bra til her i Korgen nå, sier han, og legger til at han har prøvd i mange år å få landbruk inn i skolen i Hemnes.
Det hele ble avsluttet med en markering i 10. klassens klasserom, hvor samtlige parter var invitert. Rektor Kjell Joar Petersen-Øverleir er fornøyd med opplegget.
– Det er så flott at vi kan satse på landbruket via skolen. Dette gir fantastisk god praktisk kunnskap og teoretisk kunnskap som kan brukes videre, både til sommerjobber, videre i utdanninga, på naturbruk, og som kan hjelpe dere opp i framtida, forteller han til elevene.
– Det er jo også slik at jeg var ordfører en gang i tida, og en av de første som kom innom kontoret mitt da var Bjørn Einar. Han pratet om å få landbruk inn i ungdomsskolen, og har vel jobbet med det siden. Det er noe som vi setter veldig stor pris på, i lag med alle som har vært med å bidra for å få dette til.
Utelukkende skryt
Rektor gir ordet til Ellen Svarstad fra Helgeland Landbrukstjenester, som forteller at hun har hatt avløserkurs i mange år, og ble veldig glad da hun fant ut om dette prosjektet.
– Jeg er veldig imponert over at dere er så mange, og at alle har gjennomført. Det er virkelig bra.
Hun lurer på hvor mange som har søkt på landbruksskolen, og fem elever rekker opp hånden. Etterpå får elevene utdelt både kursbevis og påskeegg, og Svarstad anbefaler alle å ta godt vare på kursbeviset som en del av sin CV.
Til slutt tar Signe Pedersen fra Nordland Bondelag ordet.
– Det er jeg som står som kursleder, men egentlig er det Bjørn Einar og Ellen som har fungert som det. Jeg har vært og møtt praksisvertene, og de skrøt veldig av dere, og var veldig førnøyde. Flere av de ønsket å ha kontakt med dere videre, og da håper jeg at dere bruker den muligheten.
Pedersen kan fortelle at kurset har vært avholdt på tre skoler til nå, men har også blitt kjørt i en mindre form, som kveldskurs.
– Det er dette kurset i Korgen som har vært det største. Det første hadde vi i 2017 og så hadde vi fem i 2018. Prosjektet går ut dette året, så etter det blir det opp til skolene om de vil kjøre det på egenhånd. Utfordringen da er nok det økonomiske aspektet, men jeg håper mange får det til likevel.