Hver høst lanserer klesgiganten Bergans en ny helårskolleksjon med et navn fra Norges natur eller hytte eller område. Nå har Bergans med filmteam vært på Rabothytta for å lage reklamefilm til høstens kommende kolleksjon med det flotte navnet «Rabot 365».
I fire dager og tre netter har teamet vært på Rabothytta sist uke for å få filmet området og modeller med den hemmelige nye kleskolleksjonen i diverse varianter og kombinasjoner. Even Sigstad, regissør og filmfotograf og Hans Kristian Krogh-Hanssen, hovedfotograf, begge fra filmselskapet Field Production lot seg villig intervjue av Avisa Hemnes.
Hemmeligstemplet
– Vi forteller gjerne om jobben og planene, men bildene av klærne fra Bergans er topphemmelig, så vi kan nok ikke dele noen bilder til avisa hvor disse klærne synes, forteller de.
Vi blir enige om at de låner bort bilder de har tatt under jobbinga, og ingenting fra reklamefilmingen. Filmselskapet Field Production har jobbet med å planlegge reklamefilmen fra Rabothytta helt siden i høst:
– Vi er et filmselskap som lager reklame og ellers spektakulære naturfilmer på oppdrag fra ulike firma, så vi er vant med å jobbe ute i frisk luft, og trene for å komme oss på jobb, forteller Krogh-Hanssen.
Han forteller at det har vært krevende å planlegge dette oppdraget med all logistikk, kamera, droner, masse utstyr som skal opp. Det er spesielt å filme så høyt over havet, og langt å gå for å komme opp opp til hytta. Det kreves god planlegging, og vi var her i høst på rekognosering, for å kunne planlegge denne turen. Da var Turistforeningens Svein Arne Brygfjeld med oss opp som kjentmann, og han har vært veldig sjenerøs og hjelpsom.
– Denne uka har vi brukt lokale folk fra Leirskardalen til å kjøre utstyret vårt opp. Tre førere hjalp oss og kjørte det opp på scooter, og det var viktig for oss, og så har vi også hatt en lokal sjåfør til å kjøre oss med all oppakningen til og fra Mo. Så vi er så takknemlige for all hjelp fra lokalbefolkningen, forteller de to filmskaperne pr telefon etter avsluttet oppdrag for denne gang.
Sammen med resten av crewet er de kommet seg til flyplassen på Mo og skal sørover til firmaets base.
– Vi var veldig heldige med været oppe i fjellet. Vi fikk nemlig alt. Det var sol, det var overskyet, det snødde, det blåste, det var stille og opphold. Det kunne ikke blitt bedre vær for ei slik filming, og det er alltid knyttet spenning når vi drar ut til fjells på filming. Vi forsøker å tilpasse oss i forhold til værvarsling, men vi vet jo aldri helt sikkert hvordan det blir.
De fikk to dager oppe ved Rabothytta, med det de karakteriserer som veldig fint lys, og vinden fikk de også med i opptaket.
– Det er også bra for å få med for å få vise allsidigheten som vi forsøker å demonstrere i klærnes funksjon. De skal nemlig kunne brukes hele året, og til all slags vær, og noe til innendørs bruk og mye til utendørs bruk, forteller filmfotografene.
Tilbake til høsten
– Vi skal tilbake til høsten, det blir enten i slutten av august eller begynnelsen av september, men det er igjen væravhengig. Kleskolleksjonen heter «Rabot 365», og skal kunne brukes 365 dager i året. Utgangspunktet for kolleksjonen er hytta. Den er spektakulær, og det er veldig sjeldent at ei turisthytte er så høyt oppe i fjellet. DNT-hytter ligger så fint til og har ofte vært utgangspunktet for Bergans kolleksjoner. Rabothytta ligger fantastisk til, med panoramautsikt. Det er magisk der oppe, sier filmfotografene entusiastisk.
– Vi har vært på mange DNT-hytter i Norge, og det er fantastisk å kunne bruke Rabothytta til dette oppdraget. Den passer så godt til kolleksjonen, mye godt på grunn av den spesielle arkitekturen, som Bergans ønsker skal gjenspeile seg i designet i klærne.
På spørsmål om hvor mange de har vært oppe på dette oppdraget forteller de at de var syv stykker totalt.
– Crewet vårt bestod av tre modeller, tre regissører/film/drone, og en fotograf. Vi har nå skaffet til veie masse flott materiale fra Rabothytta og området rundt, og vi skal jobbe med å lage reklamefilmen ferdig til utpå høsten. Men før det skal vi altså ha ei siste filming der oppe i høstvær. Når kleskolleksjonen så lanseres i høst, vil reklamefilmen til kolleksjonen «Rabot 365» være Bergans store reklamefilm fram til neste høst da det atter kommer en ny kolleksjon. I slutten av september vil den være å se på TV, avslutter de to herrene før de skal inn på flyet.
Design og trend
Markedsansvarlig Anders Nessem fra Bergans forteller om klærne:
– Ideen om å bruke Rabothytta som utgangspunkt for vår kolleksjon har vært et samarbeid mellom Bergans og Field Production. Hytta passer så godt til denne kolleksjonen. Klærne er hemmelige, slik alle kolleksjoner er før de slippes, men jeg kan fortelle litt om hvordan de blir. Det er linjer i sømmer i kolleksjonen som skal gjenspeile arkitekturen i hytta. Vi har vektlagt design og trend i denne kolleksjonen. Mange av plaggene har jordfarger. Noen av plaggene er også i litt freshe farger. Dunjakken har noen vanntette felt på skuldre og albuer, områder som ofte blir våte når man er ute i snøen. Vi har ei hybridbukse som skal lanseres i «Rabot 365» som vi vant en pris på i januar, på ISPO-messen i München. Det blir også lansert en flott skalljakke, og i presserommet til Bergans nettside kan man lese om prisen vi har fått, forteller Anders Nessem.
– Jeg har jobbet i Den Norske Turistforening i mange år, og jeg kjente derfor godt til denne hytta. Vi i Bergans søker vidt og bredt på ulike hytter og ulike områder når vi skal lansere nytt navn på våre kolleksjoner. Vi landet dermed på Rabothytta som utgangspunkt for helårskolleksjonen denne gang, og som av den grunn bærer navnet «Rabot 365».