I hundre dager har årets førsteklassinger gått på skolen, i tillegg til å ha gått gjennom hele alfabetet. I den anledning arrangerer de en real fest.
De fleste er seks, og noen har allerede rukket å bli sju. Likevel er de de yngste på skolen, men har begynt å innrette seg tilværelsen som skoleelever. Femten blide fjes går på en innøvd rekke og stiller seg rundt flaggstangen. Der er selveste rektoren klar til å heise flagget.
Hyggelig anledning
Kjell Joar Petersen-Øverleir spør elevene om de vet hvorfor flagget skal heises.
– Fordi vi har gått på skolen i hundre dager og har vært gjennom hele alfabetet, sier Brage Davidsen Tverå.
Kjell Joar foreslår at klassen sier alfabetet mens han heiser flagget, og med perfekt timing når flagget toppen i det resten sier «Å».
Feiringen fortsetter inne, der førsteklassingene skal få bli bedre kjent med rektoren, som de ennå ikke har hilst ordentlig på.
– Jeg prøver å finne en anledning til å få møte alle klassene. Helst en hyggelig anledning, sier Kjell Joar som trådte inn i rektorstillingen i januar.
Kontaktlærer Hanne Johansen forteller hva klassen har drevet med i det siste.
– Vi har fargelagt tallene og lest 100-dagersdikt.
Kjell Joar spør om de synes det var vanskelig å lære seg alle bokstavene.
– Neeei, sier alle i kor.
Nysgjerrige hender løftes i været, og spørsmål som bare barn vet å stille blir stilt.
– Skal du være læreren vår? spør en elev.
– Jeg skal nok heller prøve å være rektor, svarer Kjell Joar.
Han forteller at de nå skal få diplom for at de har gått hundre dager på skolen og er bokstavmestere. Etter diplomutdelingen er mange nysgjerrige på gitaren rektoren har med seg. Han ber dem om å gjette hvilken farge den har, og samtlige svarer brun. Kjell Joar drar opp en svart gitar.
– Nå skal jeg spille noe som i gamle dager, da jeg var ung, ble regnet som rock.
Han får hele klassen med på «Haba Haba» før Hanne kommer på at rektoren ikke har fortalt navnet sitt. Gjengen tar en ordentlig navnerunde hvor alle elevene også får presentere seg. Deretter viser Hanne fram et hefte som klassen skal få senere på dagen. Det inneholder oppgaver som «hva rekker jeg å gjøre på hundre sekunder?», «Hvor mange spretthopp klarer jeg på 100 sekunder?» og «Meg som hundre år», hvor elevene skal tegne seg selv.
Kake først
Det er snart tid for matpause hvor de skal over på SFO å spise pølser og sjokoladekake. Hanne avslører at siden det er fest, så skal de få spise sjokoladekake først. Rektoren spør om han kan få lov til å være med.
– Du er jo ny her, så da må du få være med, sier en omtenksom elev.
Mens kaker og pølser inntas, forteller Hanne at skolen har hatt en slik feiring før.
– De som går i fjerde nå hadde et liknende opplegg, og i fjor var alt klargjort til fest, men så ble læreren syk. Det ble likevel gjennomført, men vi håper nå å kunne gjøre dette til en tradisjon.
Førsteklassingene har ikke bare lært seg alle bokstavene, de kan skrive og lese ord og setninger.
– Jeg kan skrive navnet mitt og mange andre ord. Jeg kan si hele alfabetet, men av og til glemmer Jeg Ø, forteller Lyder Sagmo Ottermo.
Filip Moen lurer på hvorfor folk alltid lager sikksakk-mønster på pølsen med ketchupen.
– Pappa bruker å skrive navnet mitt med ketchup, sier han fornøyd.