Korgen Lego Locos gjorde det bra i First Lego League-finalen sist helg, og stakk av med to gjeve priser.
Laget fra Korgen består av 15 ungdomsskoleelever, som ble nominert i hele tre av fire kategorier. Live-Marie Skreslett forteller om de to prisene de var så heldige å stikke av med.
– Det var kjerneverdiprisen og markedsføringsprisen. Kjerneverdi handler om hvordan vi sørger for at alle på laget har det bra, og at ingen blir holdt utenfor. Vi skal inkludere alle, og kunne snakke og dele erfaringer med andre lag uten å være redd for at de skal stjele idéene våre. Markedsføringsprisen er hvordan vi markedsfører laget vårt og prosjektene våre, med for eksempel plakater.
Det var Hauknes som stakk av med championprisen, og får reise videre til Oslo til finalen, og Live forteller om Korgen Lego Locos? forbedringspotensial.
– Vi gjorde det ikke så bra på robotkjøringa. Der var det ulike problemstillinger som skulle løses, hvor roboten vår skulle velte ting, eller flytte på ting. Det var den eneste kategorien vi ikke var nominert i, så der har vi en jobb å gjøre til neste år.
I år var temaet «verdensrommet», hvor Korgen Lego Locos løste problemstillingen med soving i romstasjonene.
– Løsningen vår ble en sovekapsel, hvor man er inne i en boks med madrass både over og under deg slik at du holder deg i ro, men med nok plass til å snu seg i. Der er det både lys og høgtalere, og man sier «open door» for å komme seg ut, forteller Live.
Selv om de ikke gikk videre til finalen, er laget fornøyd med egen innsats.
– Jeg synes alle har gjort en god jobb, og vi er veldig fornøyde med de to prisene vi vant. Bare å være nominert i de forskjellige kategoriene betyr jo at vi er topp tre, av de 13 lagene som deltok på Mo. Og så var vi veldig heldige som ble sponset av Apotek 1, Helgelandskraft, Coop Prix i Korgen, Unimaskin, Entrepnor, og Hasvo som trykte skjorter til oss, avslutter Live-Marie Skreslett.