Årets Rosa sløyfe-aksjon er avviklet, og resultatene er kommet. Ikke bare samlet Korgens egne Circle K inn mest penger av alle Circle K-stasjonene i Nordland, men de klatret også helt opp til tredjeplass i Norge.
Daglig leder Tom Tuven forteller hvordan de kreative ansatte bidro med kropp og sjel, bokstavelig talt.
– Vi gikk etter hvert tom for pins og slikt, så da begynte de ansatte å selge klemmer for hundre kroner. Det var noe de selv fant på, påpeker Tuven.
Gavmilde innbyggere
I fjor var summen bare en tredjedel av årets 90.850 innsamlede kroner, og Tuven vil gjerne gi all ære til kommunens innbyggere.
– Kreft rammer enhver familie og folk er veldig engasjerte i denne saken. Det fantastiske resultatet kommer av at folk i kommunen er utrolig gavmilde.
Tuven forteller om hvordan det var da aksjonen først startet for syv år siden.
– På den tiden var det sånn at en sum fra hver bilvask gikk til Rosa sløyfe-aksjonen, og da kunne ikke vi hevde oss blant de store stasjonene. Etter hvert åpnet de opp for frivillig donasjon, så nå spør vi alle som er innom om de vil støtte saken.
Også sosiale medier ble brukt som et virkemiddel i innsamlingsaksjonen.
– Vi kjørte på med litt nytt i år, og fikk effekter og varer fra leverandørene som vi auksjonerte bort på Facebook. Bare der fikk vi inn 30.000,-. Den første dagen lå vi faktisk på fjerdeplass i Norge, mens den siste uken lå vi på første. Så kom de store stasjonene og dro fra oss på mållinjen. Det skal sies at vi ligger på andreplass i Norge på donasjoner pr kunde, med 9,53,- i snitt.
Mål og planer
Tuven har allerede noen tanker om neste års innsamling.
– Vi har et mål om å ordne med rosa lys hele oktober, for å virkelig synliggjøre aksjonen. Neste år får vi besøk av hele Rosa sløyfe-aksjonen, hvor de blant annet skal ha stand hos oss. Og så håper jeg på å få med de lokale bedriftene til å støtte opp under aksjonen.
Men har Tuven planer om å slå årets rekorder?
– Målet er å samle inn mest mulig uansett. Det er jo rått at lille Korgen kom på tredjeplass i Norge, og folk har vært innom og gratulert med et sånt resultat, forteller Tom Tuven.
Kreftforeningen og Brystkreftforeningen står sammen om Rosa sløyfe-aksjonen, som i år gikk til inntekt for forskning på senskader knyttet til brystkreft.