Vil få folk i bedre form

Frisklivssentralen får nå enda lavere terskel for nye deltakere.
Folkehelseuka er over, og flere kommunale arrangement med fokus på økt bevegelse er også over. Frisklivssentralens arrangement med morgentrim med frokost til alle interesserte fire morgener på rad er gjennomført, frisklivssentralens fysioterapeut Camilla Teigen var involvert i ukas arrangement.
Få deltakere
– Dessverre så opplevde vi at det var få deltakere på morgentrimmen. Ja, i grunnen på alle våre trimgrupper, da vi hadde ei trimgruppe åpent for alle midt på dagen på torsdag. Da var det lagt opp til at vi skulle treffes i Svartebukta i Korgen og ha ei økt med apparatene som er tilgjengelige der. Vi tenkte at klokka 12 kunne være et ideelt tidspunkt. Men ingen møtte opp. Kanskje var det det trasige været som gjorde at det var laber interesse, undrer Camilla Teigen, som selv ikke er redd for å trene ute i regn.
– Neida, jeg har trimgruppe med Frisklivssentralen ute hver uke, så selv om det er vått, så er det bare å kle seg etter været. I dag har jeg lue på. Ingen møtte opp i dag, så vi tar med oss erfaringene fra årets arrangement og prøver å gjøre noen justeringer til neste år, tenker jeg.
Informasjon med foredrag
I kommunens folkehelseuke hadde de ulike kommunale etatene som omhandler helse, velferd og barnevern informasjonsforedrag for alle kommunens innbyggere. Også Frisklivssentralen gav informasjon. Det var få oppmøtte, men leder Karoline Hatten og fysioterapeut Camilla Teigen holdt foredraget de hadde forberedt.
– Når folk sliter med helsa, så er det mange ting vi på Frisklivssentralen kan hjelpe med. Vi kan samarbeide med den enkelte og også arbeidsgiver om tilrettelegging på arbeidsplassen. Vi kan hjelpe den ansatte med trening, med kurs om røykeslutt, kostholdsråd, søvnkurs, depresjonskurs, og trening, forteller leder Karoline Hatten, som har drevet dette ei stund og dermed fått gjort noen erfaringer om hva som fungerer og ikke.
Også sykemeldte eller uføre kan ta direkte kontakt med Frisklivssentralen for å få hjelp til å komme seg i form.
– De som tar kontakt vil bli innkalt til en samtale. Vi gir informasjon om hva vi står for og har av tilbud, vi får informasjon fra pasienten, og gjennom samtalen finner vi ut hvilket tilbud vi kan tilrettelegge som kan passe til hver enkelt. Tidligere måtte alle henvises via lege eller arbeidsgiver, men vi har funnet ut at det er like greit at folk tar direkte kontakt, forklarer Hatten
Hun forteller at Frisklivssentralen er opptatt av å skreddersy individuelle tilbud som passer den enkelte, flere av tilbudene deres er kurs og trening i grupper.
– Mange sliter med ting på hver sin kant, og ved å få hjelp sammen med andre, så får det ofte en ekstra drahjelp og en forsterket effekt, forteller Karoline Hatten og Camilla Teigen som oppfordrer innbyggere om å ta kontakt.
Hemnes kommune har kontaktinformasjon til Frisklivssentralen på sine nettsider.