Det langvarige fiberbruddet som Hemnes kommune opplevde forrige uke fikk konsekvenser for en rekke mennesker. På legekontorene møtte pasienter opp, som ikke fikk komme til avtalt time.
Enhetsleder for helsetjenesten Andrew Amundsen beskriver situasjonen legekontorene sto overfor.
– Det var ikke mulig å få tilgang til journalsystemene, og da er det lite legekontoret kan gjøre. Det ble holdt åpent for å kunne forklare problemet til de utsatte.
Telenor satte først rettefristen til klokken 14.00, for deretter å flytte den til klokken 20.00 på kvelden. Uten internett kunne ikke legesekretærene ringe pasientene for dagen, og avlyse eller flytte timene.
– Vi begynte å vurdere og iverksette beredskapsplaner, og gav oss selv en frist på å eventuelt gjøre noen tiltak. Hvis nettet hadde vært borte enda lenger hadde beredskapsplanene blitt satt i drift, sier Amundsen.
Det er visstnok ikke bare-bare å få seg en ny time med en gang, og Amundsen sier to dager etter fiberbruddet at det er pågående arbeid for å få alt på plass. Påfølgende mandag kunne han fortelle at alle pasientene hadde fått ny time innen rimelig tid.
– Det er ikke enkelt å sette folk inn andre plasser, men når systemene var på plass gikk leger og sekretærer gjennom timeavtalene, og fikk gitt alle pasientene ny time. Øyeblikkelig hjelp var heldigvis oppe å gå hele tiden, forteller Andrew Amundsen.