Navn og slagord var to detaljer som skulle på plass, da leder for Ungt Entreprenørskap Nordland Steve Hernes kom innom ungdomsskolen i Korgen og på Hemnes. Oppgaven de unge fikk var å etablere flyselskap, hvor «Rundmoen Airlines» hadde slagordet «Ikke stort, men raskt som han tykje».
I forbindelse med Gründeruka var 10. klasse i Korgen så heldige å få besøk av både Steve Hernes og bygdeutvikler Marit Valla. Det var Valla som innledet siste time av dagen med å få ungdommen inn på gründertanker, og forklarte hvordan de kunne hjelpe unge med gode idéer til å ta idéen videre.
Da Hernes overtar lurer han på om noen av elevene hadde en gründeridé, og vi ser et par hender i luften.
– Jeg har lyst til å starte en klubb. Du vet, med skinnsofa og en spesiell type musikk, sier en modig tiendeklassing.
En annen forteller at han har så mange idéer hele tiden at han stadig glemmer de bort.
Vannkraft
Deretter deler klassen seg opp i grupper på tre, og de får beskjed om at de nå skal etablere åtte forskjellige flyselskap før timen er over. Innad i gruppene skal de velge seg en leder, en markedsføringssjef og en designer. Denne oppgaven får de ett minutt på å utføre. De skal så lage seg et papirfly med logo, et navn og et slagord.
Mens elevene jobber iherdig forteller Valla om hvordan det gikk på Hemnes, hvor det var 8. klasse som fikk utfordringen.
– Det var veldig interessant å se at det var så mange miljøvennlige alternativ der. Det var til og med noen fly som gikk på vannkraft.
Gruppene skal til slutt opp og presentere flyselskapet sitt, og man kan ikke annet enn å bli imponert over kreativiteten de viser. Ett av flyselskapene fikk navnet «REK», som sto for rask, effektiv, komfortabelt. Slagordet ble «fly best, eller fly med noen andre». Rundmoen Airlines gikk derimot for et mer vittig slagord: «Ikke stort, men raskt som han tykje». Det hevdes at de senere endret slagordet til kun «han tykje». Arctic Airlines sier at de flyr dit andre ikke flyr, og nevner der i blant Nordpolen som en mulig destinasjon.
Hederspris
Etter presentasjonene er Hernes fornøyd med at elevene har tenkt på målgruppe under arbeidet sitt. Han påpeker at målgruppen bør være kvinner mellom 25 og 40 år, da han hevder at det er nettopp disse som tar 90 prosent av beslutningene i hjemmet.
Til slutt er det prøveflyging ute i gangen, og flyselskapene får utfordringen å fly lengst distanse, og å holde flyet svevende lengst mulig. En av gruppene viser seg mer kreative enn de andre, ved at de har festet en tråd til flyet, og løper med det til ende av gangen. De endte opp med diskvalifisering, men fikk likevel hederspris for kreativitet. Det blir til slutt REK som går av med seieren både på tid og lengde, og elevene kan ta helg med god samvittighet, etter iherdig jobbing siste time på fredag.