Deler av FV806 mellom Korgen og Bleikvasslia har i sommer fått en velfortjent opprustning, men fortsatt gjenstår mye før veien kan friskmeldes.
Avisa Hemnes har tidligere omtalt veien, og da fylkesråd for samferdsel i Nordland fylkeskommune, Svein Eggesvik, ble intervjuet om manglende vedlikehold i fjor hadde han ingen løsning på problemet.
– Det er ingen midler til denne veien i økonomiplanen for 2017-2020 og det er heller ikke foreslått investeringsmidler til veien i regional transportplan for 2018-2029, sa han da, og føyde til at det heller ikke var midler avsatt i dekkeprogrammet for 2017.
Asfalteringsmidler
På tross av dette har en strekning på 2.850 meter fått en kraftig ansiktsløfting, det er ikke bare nytt dekke men rensking av grøfter og delvis masseutskifting før det har blitt asfaltert.
– Dette gjøres på årets asfaltprogram som er en del av det ordinære vedlikeholdsprogrammet på fylkesvegene i Nordland, forteller Eggesvik.
Han forklarer videre hvorfor det ble litt mer enn bare nytt toppdekke:
– Det som er planlagt er asfaltering av strekningen. Tilstand på veien som skal asfalteres avgjør i hvilken grad det må gjøres forarbeid som stikkrenneskift, grøfting, fjerning av torvkant, etc. Det kan også utføres mindre utbedringer. På FV806 har det vært nødvendig å gjøre forholdsvis mye forarbeid.
Mer i vente
– Kan det forventes at ytterligere strekninger som trenger opprustning på veien blir tatt til neste år?
– Framover er planen er å gjøre vedlikehold med asfalt og nødvendig forarbeid på store deler av Villmarksveien fra Korgen til Hattfjelldal i løpet av et par tre år, sier fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp), og føyer til at årets opprusting har kostet omtrent fem millioner kroner.
# E6
På E6 har det blitt ny asfalt i deler av Korgfjelltunnelen og videre nordover fra Korgen, totalt cirka fem kilometer.
Henri Skogvang er byggeleder i Statens Vegvesen for vegdekke i Salten og på Helgeland. Han forteller at det er sporete vei som er årsaken til asfalteringen.
– Sporene var på 25-30 millimeter og da tar vi grep, forteller han.
– I Korgfjelltunnelen er det skiltet med glatt veibane etter asfalteringen, hva er årsaken til dette?
Han forteller at de ikke har alle fakta på bordet for øyeblikket, men at de har valgt å skilte.
– Vår friksjonsmåler er på verksted og blir ikke tilgjengelig før neste uke, da får vi sjekket dette skikkelig. Det er ikke uvanlig at nylagt asfalt er glattere, den er litt feitere på toppen og inntil dette blir slitt bort kan det bli glatt, spesielt under regnvær, men det problemet har vi jo ikke i tunnelen.
– Hvordan løser dere dette?
Skogvang forteller om tre ulike metoder, alt etter hvor alvorlig problemet er:
– Vi kan benytte vannmeisling med høytrykksspyling eller vi kan frese bort det aller øverste delen av toppen. I verste fall må vi fjerne asfalten og gjøre jobben på nytt.
Han forteller at det ikke er klart hvilke strekninger som skal asfalteres til neste sommer.