Det er ett år siden sist gang hun kjørte, likevel greier Tonje Aasen Brygfjeld å dra i land førsteplassen i bilcrossløpet som ble avholdt i Svenningdal sist helg.
Til vanlig kjører Tonje (24) i åpen klasse når hun deltar i billøp, men ettersom lillebror Elias Aasen Stien (15) skulle debutere i juniorklassen på lørdag, falt det naturlig å kjøre i dameklassen.
– Det var i grunnen fordi Elias skulle ha bilen etter meg, og det er litt mindre sjanse for å ødelegge noe i dameklassen, enn i åpen klasse hvor mannfolka kjører, ler Tonje.
Likevel var ikke alt som det skulle da Elias var klar til start.
– Noen oppdaget plutselig at et bakhjul var punktert, så da tilbød de å hjelpe oss og få på plass et nytt i full fart. Det gikk så fort at det var nesten litt sånn formel 1-stemning over det hele. De som hjalp oss var til og med fra en annen klubb, så det var utrolig hyggelig gjort av dem.
Tilfeldigheter
Det var nærmest ved en tilfeldighet at Tonje og Elias møtte opp på billøp i helga, da hun egentlig trodde hun måtte jobbe.
– Det ble plutselig til at jeg hadde fri likevel, så da måtte vi hive oss rundt og ordne lisens til Elias i full fart. Han fikk låne min bil, så det gjaldt som sagt at jeg ikke ødela den ettersom jeg skulle kjøre først.
Om Tonje kjørte pent og forsiktig, så kjørte konkurrentene hvert fall enda mer pent og forsiktig, for det var Tonje som dro i land seieren.
– Jeg var litt rusten den første runden, men alt klaffet liksom. Det var veldig gøy at det var min tur denne gangen.
Økonomi
Til vanlig kjører Tonje lastebil for Johansen Maskin, en jobb hun fikk nylig, etter at hun kjørte opp til lastebil.
– Jeg har gått uten jobb i et års tid, så til slutt heiv jeg meg rundt og tok lappen. Da fikk jeg raskt jobb, og hadde råd til å finne meg en egen plass å bo. Og med inntekt hadde jeg også råd til å fortsette med bilcross.
Når emnet økonomi kommer på banen, har Tonje mye å fortelle.
– Mange tror det er veldig dyrt å holde på med dette, men det er egentlig bare førstegangssummen som er av litt størrelse, når man skal anskaffe utstyr, som klær og bil. Hvis du tar godt vare på klærne så har du de kanskje hele livet, eller så selges de som varmt hvetebrød hvis man vil det. Det som er så fint er at man enkelt kan sette hobbyen på pause hvis man har dårlig råd, slik som jeg har gjort det siste året.
Tonje forteller også om tiltak for å holde kostnadene nede i bilcross.
– Man kan by på alle bilene i åpen klasse og dameklassen etter endt løp. Du kan til og med by på de bilene i juniorklassen som kommer til finalen. Da må du betale en engangssum på 9.000,- for ett bud, og deretter koster flere bud 300,- pr stk. Du kan altså risikere å miste bilen din etter hvert løp, men hvis du vil unngå det kan du selv legge inn bud på egen bil. Vi kjørte en gang helt til Tynset for å prøve å vinne igjen bilen til pappa, som vi til slutt hadde greid å spore opp. Dette gjøres for at folk ikke skal bruke vanvittige summer på bilene sine, de risikerer tross alt å måtte selge den for 9.000,-.
Tidlig interessert
– Når startet du å kjøre bilcross?
– Jeg var 16 da jeg begynte å kjøre selv, men har vært i miljøet hele livet ettersom pappa alltid har drevet med det. Han debuterte tidlig på 80-tallet, og så ble han teknisk kontrollant, så jeg har vært med han rundt omkring når han har drevet med det. Jeg sa tidlig at jeg ville prøve å kjøre, og etter hvert overtok jeg bilen som pappa og en kompis av han hadde bygget.
– Hvilke type folk er det som kjører bilcross?
– Det er egentlig all slags folk som driver med dette. En god del er kanskje yrkessjåfører, men det er også f.eks. bønder, selgere og folk fra helsevesenet som deltar. I bunn og grunn kan hvem som helst kjøre, men de bør kanskje ha interessen av å lære seg å skru. Det blir tross alt en god del skruing for få timers moro i denne bransjen.
Godt miljø
Tonje vil gjerne fremheve miljøet som en av de positive sidene ved bilcross.
– Det er et utrolig fint samhold, spesielt her nordpå, hvor det ikke er like mange som driver med det som sørpå. Alle stiller alltid opp for hverandre, og hjelper til på tvers av klubbene. Det kan være ganske hett i toppene til folk under selve løpet, men etterpå griller vi og ler sammen. En vanlig misforståelse er også at bilcrosskjørere er villmenn på offentlige veier, men min erfaring er at det er motsatt. Etter endt løp er det helt greit å holde fartsgrensen på vei hjem, fordi man har på en måte fått rast fra seg.
– Er det mange folk fra kommunen som driver med dette?
– Vi spøker ofte om at Hemnes skulle hatt egen klubb, for til tider er det flere fra Hemnes i NMK Rana enn Ranaførere, avslutter Tonje.