Statens vegvesen, Trygg Trafikk og Teknisk etat har vært på veibefaring på Finneidfjord og i Korgen.
På Finneidfjord har det kommet ønsker fra foreldre, skole og barnehage om å senke farten på fv. 808 forbi barnehagen og skolen. I den forbindelse har kommunen invitert både Statens vegvesen og Trygg Trafikk til å se på problemene og komme med sine innspill. Med på befaringen var representanter fra skole og barnehage, samt en foreldrerepresentant.
Leif Bratbak i Statens vegvesen forteller at det generelt kan være vanskelig å endre en fartsgrense, og kaller det et firkantet regime der ulike regler spiller inn.
– Likevel vil moment som at veien ligger ved siden av der barn holder til spille inn når en søknad skal behandles, sier Bratbak.
Flere forslag
Både skolen og barnehagen krysser veien ofte, men også foreningene på Finneidfjord ønsker bedre tilgjengelighet til strandområdet. Alle på befaringen var enige om at løsningen slik som den er i dag, ikke er trafikksikker. Sammen ønsket de å finne ut hva som skulle skrives i søknaden. Forslag om tilrettelegning for et belyst krysningspunkt kom opp. Det samme gjorde forslag om fartsdumper og inngjerding av barnehagen.
Thomas Aspen har et barn i barnehagen, snart to – og har gjort seg opp en del tanker rundt trafikksikkerheten utenfor barnehagen.
– Jeg tror ikke å sette ned fartsgrensen til 60 gjør det mer trygt. Å sette fartsgrensen drastisk ned i et kort område tror jeg vil være mer effektfullt.
Parkeringsplassen utenfor barnehagen blir også diskutert. Per i dag parkerer både ansatte og foreldre med bakenden ut mot veien, noe som kan skape problemer hvis et barn er på tur i full fart ut mot veien.
– Å bruke denne plassen til kun å bringe og hente kan være mye mer gunstig. Da ser man barna tidligere om de skulle være på tur ut i veien, sier Aspen.
Bratbak sier seg enig i det.
Tore Jeremiassen i Trygg Trafikk legger til at han aldri har sett en barnehage som ligger så nært en 80-sone.
Farlige situasjoner
Bratbak forklarer at hvis man ser på veien i den store sammenhengen så er den lite trafikkert. De ansatte i skolen og barnehagen er ikke like enig i det og forteller om mye tungtrafikk og stor fart som skaper usikkerhet når veien skal krysses.
– Vi går alltid i samlet flokk med en voksen foran og en bak, likevel skjedde det en nestenulykke for ikke lenge siden. Så selv om alle prosedyrer var fulgt, oppsto det en hendelse, sier rektor på Finneidfjord skole Unn-Christin Svartvatn.
Hun erindrer hendelsen med skrekk og gru.
Det har også kommet ønsker om å lage en ny åpning i autovernet. Noe Bratbak tror blir vanskelig. Det er en åpning ovenfor innkjøringen til barnehagen og en ved et naust. Ungene bruker området ved naustet mest, men der er det tett med trær og dårlig sikt, samt at åpningen ligger i en sving.
– En mulighet kan være å hugge unna litt skog slik at sikten blir bedre. Det er ideelt å ha en krysning der det er mest aktivitet, sier Bratbak.
Jeremiassen fra Trygg Trafikk reagerer også på at det ikke er skiltet om skole eller barnehage langs veien.
– Det er uheldig at skole og barnehage er samlet her, men mener det er viktig at det kommer opp skilting.
Jeremiassen legger til at han syns alt som har blitt sagt under befaringen kommer til å føre til en god løsning.
Magne Linvik i Teknisk etat konkluderer med at innspillene skal tas med til trafikksikkerhetsutvalget slik at de kan forfatte en søknad til Statens vegvesen.
Korgen
Etter at Hemnes kommune trakk seg ut at Veipakke Helgeland ble oppgradering av kryssene i Korgen nord og sør også faset ut, da det ikke ble nok penger til å gjennomføre disse prosjektene. Det samme gjaldt gang- og sykkelsti mellom Finneidfjord og Bjerka.
Utenfor Circle K i Korgen reagerer Tore Jeremiassen på innkjøringen fra E6 og til bensinstasjonen.
– Jeg merket at jeg la meg for langt inn i det andre feltet da jeg kjørte av E6, forklarer han.
Mest trafikkert
Assisterende rådmann Rolf Fjellestad deler ut kopier av Avisa Hemnes sak på trafikksikkerheten Hemnes, som illustrerer kryssene i kommunen.
– Som dere ser er kryssene i Korgen de eneste uten midtrabatt eller merking.
Leif Bratbak mener at faren i dette krysset øker i takt med trafikken, og det blir nevnt at dette er et av de mest trafikkerte kryssene i kommunen.
– Arealet er trolig stort nok til å få oppmerking av avkjøringsfelt uten å måtte bygge ut veien, forklarer han.
Bratbak konstaterer at alt til syvende og sist handler om penger, og at oppmerking er en realistisk løsning.
Forslaget fra Statens vegvesen til kommunen er å sende en konkret søknad om krysset i Korgen nord, der man starter med en såkalt dråpe.
– En dråpe blir sett på som vedlikehold, og veldig gjennomførbart.
Omfattende endringer
Neste punkt på listen er krysset i Korgen sør som også falt bort i Veipakke Helgeland.
– Dette er en mye større sak med tanke på sikt. Her er det snakk om store tiltak, der man må lage et helt nytt kryss, samt flytte det, da det å ha et kryss i sving er veldig ugunstig. Et slikt prosjekt koster mye, sier Bratbak som antyder at det kan være lite sannsynlig at noe skjer i nærmeste fremtid angående dette krysset.
Silje Fisktjønmo i Statens vegvesen foreslår å sende inn en søknad om nytt kryss for å få det inn i systemet.
– Det bør meldes inn de behovene man har, slik at de er registrert. Bare mat på.
Magne Linvik og Rolf Fjellestad ønsker å ta søknaden om oppgraderingen av kryssene i Korgen med til kommunestyret.
– Kryssene er en stor sak, så jeg tror det er viktig at vi tar det til politikerne, sier Linvik.
Når det gjelder fartsgrense og krysningspunkt på Finneidfjord skal det tas opp i trafikksikkerhetsutvalget før sommerferien.