Juni byr på spennende muligheter for syklister når så vel Kongeetappen som Helgelandsrittet lokker.
Først ute er Helgelandsrittet, et ritt som er en erstatning for Polarsirkelrittet som tidligere har blitt arrangert mellom Bodø og Mo i Rana. De som har funnet lengden vel drøy målt i forhold til egen form har hatt mulighet til å starte vesentlig nærmere målgang, men med de store veiarbeidene på E6 har Rana Sykkelklubb tatt i bruk nye veier.
– Rittet starter på Skillevollen med vendepunkt i Utskarpen for de som velger kort løype og på Nesna for lang løype. Begge variantene har målgang på Skillevollen, skriver arrangøren i en pressemelding.
Den lengste varianten byr på 2.000 høydemeter og 125 kilometer, den kortere varianten er 65 kilometer. I tillegg der det en rekke klasser for knøtter og ungdom, den korteste varianten er en rundbane på 500 meter.
– Vi satser på bredde og håper at vi får deltakere fra 0 til 100 år, Skillevollen Kro holder åpent hele dagen.
Kongeetappen
Da Arctic Race of Norway ble avholdt på Helgeland i 2016 ble etappen med målgang på toppen av Korgfjellet umiddelbart omtalt som «kongeetappen» av tidligere verdensmester i landeveissykkel, Thor Hushovd. Rytterne startet da på Nesna, men det er stigningen fra Korgen og opp fjellet som byr på det spektakulære.
Når Korgen Sommerfestival arrangeres var det helt naturlig å børste støvet av etappen, fredag 8. juni klargjøres fjellveien for sykler, forteller Roger Vatshaug og Bernt Kibsgaard.
De håper riktig mange leter fram sykkelen og tar turen, enten for å sykle fort eller som en ren kosetur med innlagt rast. Hemnes kommune vil stenge veien for trafikk mens rittet pågår så det er både trygt og sunt. Arrangørene forventer ingen ny rekord opp fjellet. Vinneren av Arctic Race i 2016 og Kongeetappen, Gianni Moscon, står også oppført med rekorden i denne løypa, han bruke 19.31 på de 8,82 kilometrene. Det gir en gjennomsnittsfart på 27,1 km/t.
– Nei, tidene fra Arctic Race greier nok ingen å hamle opp med, og vi håper riktig mange finner fram sykkelen og blir med på en uhøytidelig tur opp fjellet, det går helt greit om du bruker en elsykkel også, sier Roger men griner samtidig på nesa over tanken av å bli slått av en elsyklist.
Med litt trening er turen opp fjellet overkommelig, og legger man inn noen stopp underveis kommer alle seg opp. Kongeetappen starter ved samfunnshuset i Korgen og ender i innkjørselen til Korgfjellet Fjellstue.
– Jeg var 115 kg første gang jeg syklet opp fjellet, det var tungt men det gikk, forteller Bernt som har «mistet» et betydelig antall kilo siden den første turen.
– Forventer dere mange deltakere?
– Det er veldig vanskelig å spå, vi prøver dette for første gang og håper på at folk melder seg på. For de som synes dette blir for tøft er det mulig å delta på en kortere versjon, Prinsetappen, fra Hattsetra, halvveis oppe i fjellet. Det er den første bakken opp til Vesterlikrysset som er tøffest, så de slipper det verste, forklarer Roger.
– Ta det rolig, kjøre på lette gir er det viktigste og kanskje legge inn noen stopp om nødvendig, er rådet fra Bernt.
– Proffene syklet dette på under 20 minutter, hva er mulig for en godt trent syklist, og ikke minst for en som ikke er så godt trent?
Roger og Bernt konfererer litt, men blir raskt enig om at de beste lokale syklister på Helgeland nok kan klare turen på under halvtimen.
– Men de bruker mindre enn en time kjenner det nok godt om de ikke er godt trent, vi regner med at folk kanskje bruker et par timer på turen, sier de.
Det ryktes at premier allerede er innkjøpt, på tross av at det er aldeles gratis å delta. I tillegg er det fullt mulig med selvpremiering på toppen.
– Korgfjellet Fjellstue er åpen, og her kan du med god samvittighet unne deg både varm eplekake og kald softis etter en slik tur. Det er mulig det planlegges en fest på kvelden i lokalene, forteller de lokale sykkelentusiastene.
– Og senere i sommerfestivalen blir det sykkelhjelp å få også?
– Ja, det blir sykkelmekking 11. juni. Da kan du ta med sykkelen for en liten vårsjekk om du ikke har kommet så langt. Det blir selvsagt ikke de store reparasjonene, men vi går over gir og bremser, smører litt og finner ut om det er ting du bør fikse, litt som en EU-kontroll, avslutter Roger Vatshaug og Bernt Kibsgaard i det de sykler ut på en morgenrunde.