Okstindan natur- og kulturpark, ONK, fikk tommelen delvis ned fra politikerne i mai. I juni kommer saken opp på nytt, et nytt negativt vedtak betyr trolig farvel til kommunens eneste næringssatsing.
Det har blitt litt tradisjon i Hemnes at vedtak fra formannskapet endres i kommunestyret. Et enstemmig formannskap gikk inn for å etablere ONK, men da saken kom til kommunestyret endte stemmetallet med 12 mot og 11 for etablering. Flertallet besto av Uavhengige sosialdemokrater (2), Senterpartiet (4), SV (2) og et flertall av Arbeiderpartiet (4 av 6).
Vedtaket i kommunestyret var å få opp saken til ny vurdering, og hvor de ba om ytterligere avklaringer om kommunale forpliktelser, organisasjonsform og kommunes rolle i ONK. I sakspapirene finnes både et omfattende utkast til parkplan og et notat fra rådmannen som gir svar på mange av de spørsmål og den skepsis som ble uttrykt fra talerstolen fra flere representanter.
Omfattende prosess
Svein Erik Hjerpbakk har vært leder for styringsgruppen som har jobbet med få ferdig en parkplan. Hjerpbakk er administrerende direktør i Nordic Comfort Products AS, og med seg i styringsgruppen har han hatt Gry Fordelsen, Inger-Lise Pettersen, Håkon Økland og Rolf Fjellestad.
– Vi har jobbet med dette i tre år, og oppgaven vår har vært å bringe fram en plan der næring, kultur og det offentlige sammen utvikler kultur- og næringsinteresser. Det er rett og slett en samarbeidsmodell for å utvikle kommunen vi bor i på flere områder.
– Har næringslivet blitt hørt i denne prosessen?
– Ja, så absolutt. Vi har hatt en runde der det har blitt tegnet intensjonsavtaler med de som allerede har bestemt seg for å være partner i parken, her har 36 tegnet seg allerede, deriblant Hemnes Bondelag som representer mange næringsaktører, forteller Hjerpbakk.
Til sammenligning er bare 10-12 aktører fra Hemnes medlem i Ranaregionen Næringsforening.
Ingen kommunale verktøy
Hemnes kommune har i dag ingen ansatte som jobber med næringsspørsmål utenom jordbruk. Håkon Økland hadde denne funksjonen tidligere, men er nå pensjonert, og en av næringsaktørene innen reiseliv. Denne stillingen holdes vakant som en del av spareprosessen i Hemnes.
– Hvilke andre næringspolitiske verktøy finnes i Hemnes?
Hjerpbakk tenker seg kjapt om, men konkluderer nokså bestemt: – Det finnes ingen! Med ONK i drift får vi et forum, og dermed en sterkere stemme mot kommunen. Enten du er gründer som etablere ny næring eller en gammel aktør savner du mest sannsynlig et organ der man kan møtes.
Han mener at parken kan bli en tilrettelegger og medspiller.
– Jeg snakker ikke her bare om turisme og kultur, og jeg tror vi har mye å lære av hverandre i næringslivet i Hemnes, både liten og stor. Da Norske Parker var her i forbindelse med oppstarten av styringsgruppa var det et begrep jeg bet meg merke i som ble brukt, samordnet samfunnsutvikling. Dette var sentralt i en parks oppgaver, det å forhindre unødvendig frustrasjon gjennom å finne løsninger sammen, næringsliv, frivilligheten og det offentlige ? uten å tråkke hverandre på tærne.
– Hva kan etableringen av ONK bety for næringslivet i Hemnes?
– Jeg tenker at den kan være en tilrettelegger, og ikke minst være med på å skape positivitet som tiltrekker seg mennesker. Vi sliter med å skaffe relevant kompetanse til næringslivet i Hemnes, og tiltrekker vi oss folk kommer det også kompetanse. Det å utvikle merkevaren kan for mange aktører bli viktig, og merkevaren er selvsagt Okstindan. Kanskje vi kan se Okstindmelk, Okstindmøbler eller Okstindlam bare for å nevne noe. Merkelappen bør henge høyt, det skal si noe om kvalitet og opprinnelse.
Stemoderlig behandlet
– Da saken ble behandlet i kommunestyret uttrykte flere politikere skepsis til prosjektet, hva tror du er årsaken til dette?
– Politikerne er inne i en vanskelig innsparingsjobb. Da blir det kanskje vrient å tenke utvikling og positivitet samtidig som de skal kutte. De har fått masse informasjon gjennom disse tre årene, det er ikke mangel på dette det bør stå på. Det handler om å bruke penger for å utvikle noe nytt. Da synes jeg at 160.000 kroner er småpenger, dette er tross alt midt i løypa i forhold til tidligere vedtatte planer i kommunen.
– I samme kommunestyremøte som denne saken ble nedstemt ble sparetiltak som var betydelig større omtalt som lommerusk, føler du at næringslivets ønsker har blitt sett, hørt og oppfattet av politikerne?
– Jeg føler vel at vi ble stemoderlig behandlet, det er lenge siden et prosjekt har hatt så bred forankring og omfatter så mye som dette. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor politikerne ikke utnytter muligheten.
Hjerpbakk forteller at det finnes sju slike parker i Norge i dag, og alle er medlemmer av organisasjonen Norske Parker.
– Et slikt medlemskap er en forutsetning for å komme i det nasjonale nettverket, og det internasjonale nettverket. Liv Signe Navarsete i Senterpartiet sto bak et Verdiskapingsprogram i St.mld 13 for 2012-2013. Programmet representerte en ny måte å tenke stedsutvikling, nettopp gjennom parkkonseptet.
– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra de som har drevet parkene i noen år?
– Jeg har bare hørt positive ting. Nå har vi også fått en park i nabolaget, Vefsna Regionalpark. Her er Vefsn, Grane og Hattfjelldal medlemmer. Det vil være naturlig med et samarbeid her, mener han.
En delegasjon fra Hemnes fikk oppleve hva slike parker betyr i Europa da de deltok på en stor konferanse gjennom Europarc i 2016.
– Det var deltakere fra 25-30 nasjoner, et enormt oppmøte. Vi fikk innblikk i et nettverk som er mye større enn vi greier å fatte, og her var det stort fokus på å utvikle merkevare.
Navnet skjemmer ingen?
– Navnet «park» skaper andre assosiasjoner i Norge enn ellers i verden, og påvirker kanskje forståelsen av hva dette er?
– Ja, det er vanskelig å forklare fordi folk har sin egen definisjon på park. I denne sammenheng er park ikke vern, men fornuftig bruk og utvikling av de særegne natur-, kultur- og næringsressursene vi rår over. Vi får stadig de samme spørsmålene, selv om det har blitt forklart mange ganger. Noen er også opptatt av at navnet bør inneholde ordet «næring». Her er Norske Parker konsekvent, det skal enten hete «natur- og kulturpark» eller regionalpark». Vår merkevare er uansett «Okstindan», resten av navnet er ikke særlig viktig. Vi må jobbe for å skape et godt innhold og et godt omdømme på navnet og bruke dette, sier han og føyer til at hele kommunen er inkludert i parken.
Hemnes kommune har i en rekke generelle planer, slik som planstrategi, næringsstrategi, tiltaksstrategi og kommuneplanens samfunnsdel vedtatt satsingsområder og målsetninger som i dag ikke blir ivaretatt gjennom reelle vedtak.
– Kommunen må kutte kostnader, men er avhengig av et aktivt næringsliv. Kan ONK bli en billig måte å nå de lovnadene som er gitt i de generelle planene, men aldri iverksatt?
– Det er en aktuell måte å løse ting og drive utvikling på. Det står masse flotte ord om satsing på næring, kultur og så videre. De vedtatte planene må få konsekvenser. ONK kan løse mange av disse målsetningene. Om det ikke er vilje til å bruke park må det gjøres noe med planene som ligger i bunnen, for da står de ikke for det de selv har vedtatt.
B-sak
Positive bønder
Hemnes Bondelag har allerede tegnet intensjonsavtale med Okstindan natur- og kulturpark. Leder Robin Sjøgård er klar på at det er viktig at primærnæringen deltar i prosjektet.
– Landbruk er en stor næring i Hemnes, og vi ønsker å knytte oss opp mot annen næring. Vi må være en stor og viktig del av dette, jeg mener vi er viktig for sammenhengen og har mye å tilby gjennom opplevelser og lokal mat, sier bondelederen.
Sjøgård forklarer at dagens bønder ikke lenger bare er en råvareleverandør, men også en foredler.
– Det blir stadig større etterspørsel etter lokalmat, folk vil vite hvor og hvordan maten er laget. Turistbiten er også noe vi bønder kan spille mer og mer på. Kombinasjonen med lokalmat er flott, folk vil ha opplevelser fra A til Å og noe vi må se muligheten i. Dette er et fenomen vi ser over hele landet, og nå har også de store produsentene begynt å lage lokal merkevare.
– Tror du ONK kan bli en suksess, om politikerne går inn for etableringen?
– Jeg tror Okstindan kan bli en bra merkevare med de riktige folkene bak. Vi stiller oss positive til etableringen og tror dette kan bli riktig bra, avslutter Sjøgård.