I Korgen er drøyt 40 ulike arrangement funnet verdig en plass i Korgen Sommerfestival, så langt.
Otto Jonny Derås og Elisabeth Ødegård er våryre der de tripper av glede når de snakker om alt som skal skje. De hevder bestemt å ha god kontroll på det aller meste i det Otto Jonny prøver den nye T-skjorta med logo. Helt til han snur ryggen til Elisabeth.
– Her er det noe feil, sponsorene har jo ikke blitt trykket på? Har du glemt?
Elisabeth ser strengt på Otto Jonny, han har rett og slett ikke solgt sponsorplasser. De fyker ut av døra for en kjapp salgsrunde, men den T-skjortekledde dukker etter hvert opp igjen, alene.
Han ønsker så sterkt å fortelle om programmet så langt, og mye mer viser det seg. Korgen Sommerfestival skal fylle tiden mellom 3. og 17. juni.
– Nå er vi klare, programmet er nesten spikret. Vi har først og fremst samlet mange ulike arrangement som har vært fast, men som kanskje har blitt oversett. I tillegg har vi funnet på noen nye, og når folk hører om at det blir festival har de funnet tiden moden for å realisere ting de har ønsket lenge, forteller Derås.
– Hvordan har dere blitt mottatt?
– Vi har bare fått godord, både fra publikum, medarrangører og ikke minst næringslivet som forteller at de har lyst til å være med på denne festen. Vi benytter selvsagt lokalt næringsliv selv, denne T-skjorta kommer fra Hasvo, forklarer han stolt med sitt knallgule, nesten selvlysende klesplagg.
– Hensikten med festivalen er å vise at det skjer masse positivt i bygda. Korgen blir ofte ikke nevnt når det skrytes av frivillig aktivitet og kulturliv, det har liksom blitt bortglemt. Dette blir derfor en felles markedsføring for eksisterende så vel som nye ting. Samarbeid gir synergier og skaper samhold. Her er det det storfamilien og vi-følelsen som er viktig ? å skape noe sammen, forklarer han.
Han er opptatt av at terskelen for å skape noe ikke bør være for høy.
– Her behøver de som skal arrangere ikke være så opptatt av markedsføringen, den blir ivaretatt av helheten, sier han mens han blafrer med programmet.
Han forklarer at det er mye lavterskel.
– Hva tenker du om et bagasjeromsalg? Det er superenkelt, du fyller opp bagasjerommet på bilen og møter opp på angitt plass. Til avtalt tid skal alle åpne garasjerommet og salget begynner. Kjøp og salg ha jo tatt helt av på sosiale medier, vi tror dette kommer til å slå skikkelig an, hevder han bestemt.
Når journalisten ymter om at dette vel strengt tatt er å selge ting man ellers måtte betale for å bli kvitt ler han bare, og forklarer at det skal være et eget salg i Svartebukta for «skrotsalg».
– De driftigste fyller kanskje bagasjerommet her og selger det ut med fortjeneste? Men jeg må jo fortelle om den lokale versjonen av Farmen. Den blir riktignok ikke på tre uker, faktisk er det hele unnagjort på to timer. I løpet av denne tiden kan du selvsagt ha blitt hjemsendt etter melkespannholdning, eller kanskje du har blitt sendt hjem? spør han retorisk idet han tusler hjemover.
Han rekker akkurat å rope at senterdagen kommer til å bli topp, med butikker og rockabilly og masse rart, og snart kommer det nettsider. Så da vet vi det. Han glemte forresten å selge sponsorplass.