Trafikkforholdene i Leirskardalen har vært tema ved flere kommunestyremøter. Nå går flertallet inn for å gi økonomisk støtte til en «sommervei» utenom tunet ved Tverå gård.
De kommunale sakspapirene viser at dette er en sak som har blitt tatt opp gjentatte ganger fra beboerne aller øverst i Leirskardalen. FV322 går tvers gjennom tunet og veien fortsetter deretter som en privat anleggsvei eid av Statkraft. Det har vært foretatt flere henvendelser fra så vel grunneier Tor Ivar Tverå som hans far, Ingvar Tverå i saken for å få kommunen til å foreta en omlegging av veien utenom tunet.
Rabothytta økte trafikken
Etter at Rabothytta sto ferdig i 2014 har trafikken økt kraftig, og dermed belastninger med både støy og støv for beboerne. Etter et innbyggerinitiativ fra leirskarværingene i 2017 ble det foretatt en befaring med så vel Statens Vegvesen, politi, Trygg Trafikk og kommunens trafikksikkerhetsutvalg. Dette resulterte i at fartsgrensen gjennom gårdstunet ble redusert til 40 kilometer i timen, men dette har ikke endret de beboernes ønske om å slippe unna gjennomgangstrafikken.
Ettersom veien er en fylkesvei har kommunen ingen formelle interesser i området, og saken har derfor ligget død gjennom de siste årene. Grunneier har godtatt å avstå grunn til en omkjøringsvei, men det har altså ikke lykkes å få noen til å bygge den ? før nå. Ingvar Tverå ønsker å bygge veien i egen regi, og søker om tilskudd fra kommunen for å delfinansiere jobben.
I sakspapirene kommer det fram at Tverå er i dialog med både Statkraft og Statens vegvesen, men at en realisering og bistand fra andre parter betinger at kommunen tar sin del. I finansieringsoppsettet er veien kostnadsberegnet til 495.000 kroner, der Statkraft og kommunen går inn med 200.000 hver og øvrige tilskudd utgjør 75.000 mens beboerne skal dekke de siste 20.000.
I søknaden gjøres det klart at denne veien skal benyttes om sommeren, og at FV322 fortsatt skal være åpen.
Ba om utsettelse
Da saken ble debattert i kommunestyret ba Arbeiderpartiet umiddelbart om gruppemøte for å drøfte saken internt. Etter at forhandlingene ble gjenopptatt ba Per Øyvind Eriksen (Ap) om at saken ble utsatt. En av årsakene var at det i sakspapirene ble beskrevet en mulighet for å benytte stein fra et planlagt prosjekt Statkraft har i Finnbakken, bare noen kilometer unna.
– Det er ikke ferdig utredet enda om Statkraft skal bygge ut slik at stein blir frigjort. Veieier er heller ikke med i dette prosjektet, sa Eriksen, med adresse til at veien eies av Nordland fylkeskommune.
Rune Trettbakk (Sp) avklarte kjapt ankepunktene:
– Dette er en privat omkjøringsvei og blir ikke en del av fylkesveien. Selv om stein fra Finnbakken er nevnt er ikke dette avgjørende for om prosjektet blir realisert eller ikke.
Dette beroliget ikke opposisjonen som også trakk fram faren for at et tilskudd i denne saken ville føre til at flere andre ville komme med sine omkjøringsveier. Dette ble fra flere hold tilbakevist med at det er kun i denne saken at Statkraft er involvert, og dermed er saken unik. Utsettelsesforslaget fikk kun opposisjonens stemmer og ble dermed nedstemt.
Per Øyvind Eriksen tok ordet på nytt og ba om at et ekstra punkt om at grunneier må avgi grunn på steintippen i Leirbotnet for toalett som en del av avtalen. Dette ble også tilbakevist ettersom grunneier på steintipper er Statkraft, og i tillegg er det ikke en grunneier som har søkt om å få støtte til å bygge veien. Med disse saksopplysningene på plass mente Tord Johansen (Ap) at saken burde vært fulgt med et kartutsnitt som viste realitetene. Han var også opptatt av at kommunen må finne en løsning for et offentlig toalett i tilknytning til utfartsområdet.
– Vi har fortsatt ikke fått grunn å plassere toaletter på. Vårt utgangspunkt er å få løst begge disse to sakene samtidig, sa Johansen.
Toaletter er en del av et større prosjekt med besøksforvaltning der det skal legges til rette for en bærekraftig bruk av naturen. Enhetsleder for teknisk avdeling, Sølve Tuven, forklarte at denne saken går sin gang og var usikker på om det var klokt å blande sakene sammen. Dermed trakk Eriksen forslaget.
Under avstemmingen valgte sju av opposisjonens representanter å stemme mot å gi støtte, mens 14 av kommunestyrets møtende representanter stemte for å gi 200.000 i tilskudd til veibygging.