Det har alltid vært eksotisk å kjøre bil på vinterlagt is der store områder er disponible. Og ikke minst der vanlige trafikkregler kan settes til side. I den anledning, og kanskje ikke minst for å kunne drive trening har NMK Rana brøytet en bane på Vallabotn. Sist lørdag var det trening på banen for løpsbiler.
Biler som er utstyrt for kjøring på isdekke har spesielle dekk. De har smal bane og kan ha ubegrenset antall pigger, lengden på piggene er nesten 1 cm. Helt blank is gir best feste for slike pigger, og gir en følelse av å kjøre på god grusveg sommerstid. Slike dekk er svært dyre, men det finnes et bruktmarked. Det er profesjonelle rallykjørere som skifter dekk etter hvert løp. Allikevel må man opp i 12.000 til 15.000 kroner for et sett med fire dekk.
Hans Jørgen Brygfjeld i NMK Rana kjører løp på sommerstid. Han har stått i spissen for brøyting av en isbane på Vallabotn.
— Dette gjør vi for å opprettholde formen gjennom vinteren, forteller han.
HEFTIG KJØRING
Det møtte 9 løpsbiler til treningen sist lørdag. Disse kjørerne fikk god trening og viste fin og frisk kjøring. Vi fikk tilbud om å være med noen runder i bilen til Kenneth Lyngås som kjører løp på sommerstid. Godt fastspent i passasjersetet, og med fullt sikkerhetsutstyr bar det ut på isen. På en rolig tur sa Kenneth.
Det ble en sterk opplevelse. Bilen var utstyrt med en del finesser som ikke er i dagens familiebiler. Av det mest imponerende var en bremseordning som fungerte slik at føreren kunne blokkere bakhjulene manuelt. Denne viste seg meget effektiv ved skrens, og fungerte betydelig bedre enn den type Antiskrens som de fleste biler nå har som standardutstyr.
Under kjøringen la føreren for dagen et kjøremønster som klart faller utenfor pensum i kjøreopplæringen ved dagens trafikkskoler. Dette var en biltur for folk med hår på brøstet, men anbefales for alle som får en mulighet.
— Dette er helt vanlig for oss som driver med bilsport. Men vi sitter godt fastspent for det går litt rufsete. Vi må trene mye så det meste av fritida vår går med til dette, og det er ingen billig hobby, forteller Kenneth Lyngås.
Det meste av bilsporten foregår på baner om sommeren, så kjøring på islagte vatn og fjorder er mer uvanlig. I Sverige arrangeres det konkurranser på slike baner som den på Vallabotn.
— Forholdene her ligger godt til rette så det burde gå å avvikle konkurranser her, mener Kenneth.
Rekruteringen til bilsportmiljøet synes å være på plass. På lørdagens trening stilte Kristoffer Brygfjeld (14) opp til trening for første gang.
— Jeg har kjørt en del heime, og trives med kjøringen. Men jeg har ikke prøvd meg på bane før, sier Kristoffer.
–Jeg har flere onkler som driver med denne sporten, og jeg reiser rundt på stevner sammen med dem. Det har inspirert meg til å prøve selv. Nye regler som kom i år åpner for at jeg som 14 åring kan få kjøre, sier en smilende rekrutt.
På spørsmål om Kristoffer har nødvendige økonomiske midler til å drive med dette svarer han med et lurt glimt i øyet at det har pappa.
MULIG KONKURRANSE
For tida er det ikke aktuelt å arrangere konkurranser på isbaner, kun trening. Men interessen synes å være økende i miljøet.
— Flere har gått til anskaffelse av utrustning til slik kjøring. Vi ser på interessen for kjøring på is, og hvis den blir tilstrekkelig er det så absolutt en mulighet, sier Hans Jørgen Brygfjeld.
Men det kreves en god del mer arbeid med banegodkjenning og plass for slik aktivitet. Det må planlegges over lang tid så det blir ikke konkurransekjøring inneværende vinter.
Hans Jørgen var meget godt fornøyd med arrangementet på lørdag.
— Det er over all forventning, sier han og fortsetter:
— Jeg tenkte at vi kanskje fikk fem eller seks biler, og så kom det ni, både bilcrossbiler og rallycrossbiler. I tillegg er det to motorsykler som driver trening.
Bilcross er den laveste klassen og består stort sett av standardbiler som er noe tilpasset slik kjøring. Hvem som helst kan kjøre slike biler. Rallycross er en høgere klasse. Der det gjelder andre regler.
Banen på Vallabotn er formet som en rallycrossbane med rettstrekninger og forskjellig typer svinger. Lengden er ca. 900 meter, og det er krav til utformingen av svingene.
Det foregår et nært samarbeid mellom de forskjellige motorklubbene i området. På lørdag deltok det kjørere fra NMK Grane.
— Jeg oppfordre alle som har løpsbiler til å komme å delta på slike treningskjøringer. Med tilstrekkelig interesse kan det bli kjøringer på isbane om vinteren, er Hans Jørgen Brygfjeld sin oppfordring til bilsportmiljøet.