Rundt om i det ganske land feires samenes nasjonaldag den 6. februar, og Korgen sentralskole er intet unntak. Harald Horgen er innom alle klassene for å fortelle om samisk språk og kultur, og i skolegården serveres det bidos.
På en snøhaug sitter fire karer. Med kjøttsuppe i den ene hånden og rundstykke i den andre, ser de ut til å storkose seg på den samiske nasjonaldagen.
– Vi har vært med å bakt rundstykkene, sier Elias.
Lukas, Selmer og Trygve forteller at det er en god suppe, og at det er fint å feire den samiske nasjonaldagen på denne måten.
Mange liter suppe
Det fylles opp med elever i skolegården, og alle ønsker å få sin del av kjøttsuppen bidos.
– Vi har laget suppen, forteller Ida Grøneng som går i 6.klasse.
– Hvordan lager man en slik suppe?
– Du skreller poteter og gulrøtter, koker vann og har i reinkjøtt. Det smaker som en kjøttsuppe.
Midt på plassen står det plassert et bord men en diger kjele, kurver med rundstykker og mange kopper. Det er også tent i bål. Rundt kjelen står matkomiteen, bestående av Malene Lifjell og Helene Olsen.
– Hvor mange liter suppe har dere laget?
– Det er uvisst, men det er veldig mye. Og dette er ikke alt, vi har mer bidos inne, forteller lærer Malene Lifjell.
Julie Moen forteller at klassen nettopp har hatt time med Harald Horgen.
– Han lærte oss tall og mange ord. Jeg kunne ikke særlig med samisk fra før av.
Julie forklarer at de har som tradisjon på Korgen sentralskole å feire dagen med bidos på uteområdet.
– Dette har vi gjort i mange år. Vi har møtt Harald Horgen før også, men det var i sammenheng med noe annet.
Skape stolthet
Inne på musikkrommet i brakkeriggen holder Harald Horgen til for dagen. Alle trinnene skal innom, og straks er det 8.klasse sin tur.
– Det har vært en fin og morsom dag så langt, forteller Horgen.
– Det er et stramt program, og det er vanskelig å få gjort alt jeg har planlagt på den korte tiden vi har.
Siden alle klassene skal innom tilrettelegger Horgen programmet etter elevenes alder.
– Når de aller yngste kommer snakker vi mer om flagget, mens når de eldre elevene er her kan vi snakke mer om ord og grammatikk, forklarer han.
Horgen introduserer seg for 8.klasse og forteller at han er veldig interessert i samisk, men er dessverre ikke same selv.
– Jeg beklager at jeg ikke er samisk, jeg skulle gjerne vært det, sier han.
Målet med Horgens skolebesøk er å skape stolthet og interesse over å tilhøre et sørsamisk/umesamisk område.
– Det å ha en ?god-følelse? for samisk språk og kultur mener jeg er viktig, sier han.
På seg har Horgen en selskinndrakt fra Svalbard.
– Denne liker jeg å pynte meg med ved store anledninger, og i dag er en sånn dag, forteller han.
Timen starter med selvsagt med den samiske nasjonalsangen. Horgen spiller, og med seg har han to frivillige i 8. klasse som holder det samiske flagget. Slik går det første verset på sørsamisk:
«Noerthenaestiej gijken nueliem
soejmi Saemielaante jæjhta :
Vaerieh vaeriej duekieh vååjnoeh,
jaevrieh jaevriej dubpielisnie.
Elmien vøøste vaartoeh, aesieh
lokngesieh jih vitnededtieh.
Johkh jih skåakh jis bursieh,
sjuvvieh,
kraevies praare baektienjuanah
saelhtietjaetsiem dåastoehtieh.»
(kilde: sametingets hjemmeside)
Videre lærer Horgen elevene å hilse på hverandre, si hva de heter, og ikke minst hvordan å si «gratulerer med dagen» på sørsamisk. Han forteller elevene at han har en stor interesse for språk.
– Det kom egentlig av at jeg var ganske dårlig i engelsk i sin tid, i ettertid har jeg lært meg flere språk, en slags revansje, forteller han muntert.
En elev utfordrer Horgen til å snakke gresk, og den utfordringen tar han på strak arm.
Teorier om lokale navn
Horgen tar frem et kart og viser elevene hvilket samisk språk som snakkes hvor. Han har også flere teorier om hvordan lokale stedsnavn har fått sin opprinnelse.
– Kråevvie er noe som er sterk krokformet, og kråevvien/kraavan er den delen som tilhører en krumning. Jeg har en teori om at dette kan være opphavet til den gamle måten å si Korgen på, altså Kørjen, forklarer han.
– Båarhke betyr fjellpass. Sannsynligvis kan Bjerka ha fått sitt navn fra de trange partiene i den øvre delen av Bjerkadalen, fortsetter Horgen.
Dagens time i samisk ser ut til å falle i smak hos elevene. Horgen er engasjert og byr på seg selv, og det smitter over på elevene som ler av hans humoristiske ordvalg og vesen.
Harald Horgen rullerer på å besøke skolene i kommunen for å videreformidle kunnskap om samisk språk og kultur i forbindelse med den samiske nasjonaldagen.