Mange av Avisa Hemnes abonnenter har ikke fått avis de siste ukene. Det skyldes dessverre flere ting, nye sorteringsrutiner i Posten og manglende adresser.
Mange av våre abonnenter melder om at Avisa Hemnes ikke har havnet i postkassen i det nye året. Vi i redaksjonen fortviler over dette problemet og håper det innen kort tid vil løse seg.
–Hvorfor er det mange som ikke får avisa?
– Det er et todelt problem. Internt skal Avisa Hemnes merkes på en ny måte, og det gjør at Posten selv sliter med å ta i mot den nye innpakningen, forklarer redaktør Knut Martinsen.
– Den andre biten er at Posten har lagt om sine rutiner fra årsskifte, og all post skal sorteres i Bodø. Det som før har vært gjort lokalt i distriktet skjer nå der. De som arbeider hos Posten i Bodø har naturligvis mye mindre kunnskap om lokale steder enn hva de gjør her i kommunen. Det vil si at hvis en avis er merket med 8646 Bleikvasslia, uten en konkret adresse, finner ikke sorteringen dette i registeret sitt.
Ikke lokal skyld
De lokale postbudene er helt uskyldig i denne saken gjør så godt de kan.
– Dette er en sentral sortering med sentrale regler som må følges, og har ikke noe med de det lokale postbudet å gjøre.
De to første ukene har det vært utallige aviser som har forsvunnet, og ingen kan forklare hvor de har blitt av og dette gjelder hele landet.
– Hvor blir de avisene av?
– Det er noe vi diskuterer med Posten nå. De må være et sted, og vi har ikke anelse om hvor de har blitt av, og det ser ut til at heller ikke Posten selv vet det.
Informer om adresse
Det er bestemt at alle skal ha en adresse, men i Hemnes kommune er vi ikke kommet i mål med tildeling av det enda, men forhåpentligvis får alle en gateadresse i løpet av første halvår. For å sikre leveringen i fremtiden må Avisa Hemnes og Posten ha abonnentenes fullstendige adresse.
– Hva kan abonnentene gjøre?
– De må gi oss informasjonen om sin adresse. Det kan de gjøre ved å sende oss en mail. Det er dessverre slik at dersom en kunde registrerer adresseendring hos Posten så får ikke vi den informasjonen.
– Hvordan vet man hva sin nye adresse er?
– Alle som har fått tildelt ny adresse skal ha fått et brev fra kommunen der den er oppgitt.
– Hva med de som ikke har adresse?
– Det har vi ikke funnet noen løsning på enda. Vi må bare håpe og tro at det systemet som sorterer posten blir tilført mere kunnskap slik at de blir mer treffsikker. Alle som har abonnement i kommunen skal ha et klistremerke på postkassen som skal vise at de har avis.
Dersom du som abonnent ikke har navnet avis skal du ha et slikt klistremerke på postkassen. Posten har også et elektronisk system i tillegg til dette, som gjør at de har oversikt utenom postkassens merking. Hvis man for eksempel har skaffet seg ny postkasse eller at merket er ødelagt kan dette videreformidles til oss i avisa slik at dere får et nytt.
Meld om avvik
Martinsen oppfordrer leserne til å melde i fra dersom avisen uteblir.
– Det er viktig at vi får vite dersom aviser uteblir for da kan vi gjøre noe med det.
Han tror at de små feilene som har oppstått i 2018 mest sannsynlig vil løse seg innen kort tid, men presiserer at han trenger abonnentenes fullstendige adresse for å være helt sikker på at avisa kommer frem.