Ukespendlere fra Bleikvasslia ble taperne da Boreal overtok som operatør av Nordland fylkeskommunes rutenett i distriktet. Nå foreligger en løsning, den blir ikke tatt imot med åpne armer.
Boreal overtok oppdraget 1. oktober, og problemet var at bussen fra Bleikvasslia ikke lenger korresponderte med en buss videre til Mosjøen. Mens det tidligere var en buss til Mosjøen og en til Mo i Rana fra Korgen er det nå en buss som pendler mellom helgelandsbyene.
For elever som skal til nordover ble det ingen endringer fra tidligere, men de som skal til Mosjøen må nå vente drøyt to og en halv time før bussen er tilbake med nesen vendt mot sør.
Da Avisa Hemnes omtalte saken 5. oktober fortalte fylkesråd Svein Eggesvik (Sp) at dette var nye opplysninger for ham, og at de skulle se på saken. Nå foreligger løsningen, og fylkesråden mener denne løser alle problemer:
– Fra 1. februar 2018 iverksettes det rute på mandagsmorgen som erstatter søndagskveld. Da kommer elevene seg på skolen mandags morgen begge veier, til Mo og Mosjøen uten venting i Korgen.
Denne endringen innebærer altså at søndagsruten legges ned, dermed må også elever som går på skole i Rana vente til grytidlig mandag før de kommer seg av gårde med offentlig kommunikasjonsmidler.
Flere personer Avisa Hemnes har vært i kontakt med reagerer sterkt på hvordan fylkeskommunen har løst denne saken.
Dekker behovene
? Elevene må med det nye tilbudet reise fra Bleikvasslia 06.30 og ankommer Mosjøen akkurat tidsnok til skolestart. Det betyr at pendlere må ta med klær, mat og andre ting med seg på skolen. Kveldsruten søndag til Mosjøen har vært «pendlerruten» i minst 40 år, hva er bakgrunnen for at dere velger å legge denne ned?
– Det nye direktetilbudet mellom Mo og Mosjøen gjør det mulig å tilby reisende fra Bleikvassli effektiv forbindelse til begge byer mandag morgen med ankomst før skolestart, og også før arbeidstidsstart for mange arbeidstakere. Det møter etter vår mening de viktigste transportbehovene. Med det nye tilbudet mellom Mo og Mosjøen ville en direkterute fra Bleikvassli til Mosjøen innebære dobbeltkjøring på en lang strekning. Det er selvsagt slik at den nye løsningen ikke passer for alle, og at det vil innebære praktiske problemer for noen. Det er selvsagt en utfordring med kollektiv transport sammenlignet med individuell, forklarer Eggesvik.
? Bleikvasslia er et sted med svært få transportmuligheter i motsetning til andre tettsteder i fylket. Hva er årsaken til at dere velger å kutte her mens dere styrker tilbudet andre og mer sentrale steder?
– Det er mange steder i fylket vårt som bare har skoleruter som kollektivtilbud. Det er fordi passasjergrunnlaget og antall reisende er for lavt til å kunne gi et tilbud. Det er klart at det er flere som har behov for ruta mellom Mosjøen og Mo, som i både går til andre tider og har langt flere holdeplasser enn toget.
? Er det riktig at bussrutene bare kan endres et par ganger i året, og om denne endringen gjennomføres 1. februar er dette låst ut skoleåret?
– 1.februar er hovedruteendringsdato. I noen tilfeller gjør vi endringer også ved skolestart i august. Vi har ingen konkrete planer om å endre dette igjen nå, siden endringer er vurdert grundig og at det er funnet en god løsning. Misnøyen med ventetiden i Korgen har gjort det viktig for oss å finne en annen løsning fra denne ruteendringen.
? Hvilke forundersøkelser er gjennomført før tiltakene rundt ruten fra Bleikvasslia ble gjennomført?
– Antall reisende og reisestrekning er analysert, reisemulighetene ved den nye løsningen er vurdert og det har vært dialog om tiltaket med busselskapet og kommunen.
Tall Avisa Hemnes har mottatt fra Nordland fylkeskommune viser at passasjerantallet ble redusert med 60-80 prosent etter omleggingen i oktober.
Ingen retur av kraftpenger
? Nordland fylkeskommune mottar mange millioner at kraftinntektene som egentlig er øremerket Hemnes fordi innbyggertallet i Hemnes ikke er høyt nok. Dette gjelder flere kommuner i fylket, men det er kun Hemnes og Hattfjelldal som ikke får disse pengene tilbakeført fra fylket. Føler ikke fylkesråden et visst ansvar for at disse pengene delvis kan benyttes til å styrke både vei- og kommunikasjonstilbud i Hemnes?
– For meg er det vanskelig å koble det du spør om sammen. Kraftavtalen du viser til kjenner jeg ikke nok til i forhold til hva som gir kraftinntekter eller ikke, men Nordland fylkeskommune gir midler til Hemnes og Hattfjelldal på lik linje med andre kommuner gjennom næring, kultur, tannhelse og samferdsel osv. Mengden av midler vil variere noe ut fra prosjekter og mengde produksjon. Det kobles sånn sett ikke mot inntekter/utgifter mot enkeltkommuner så fremt det ikke fremkommer i egne avtaler, avslutter fylkesråd for samferdsel i Nordland, Stig Eggesvik.
– Dårlig løsning
Saken har vært diskutert på flere politiske møter og kommunestyrerepresentant Vidar Lenningsvik (Ap) har tatt opp saken gjentatte ganger.
– Mener du dette er en grei løsning for skoleelevene fra Bleikvasslia?
– Nei, dette er ingen fullgod løsning. De må reise grytidlig hjemmefra på mandagene og må ta med seg all bagasje på skolen. Dette blir en dårlig løsning, og det kan virke som det ikke har vært noen interesse for å lage en fullgod løsning, sier Lenningsvik.
Ordfører Christine Trones (H) forteller at kommunen har jobbet opp mot fylkeskommunen i denne saken for å få en løsning på problemene.
– Vi har hatt litt felles front med Vefsn i saken ettersom de har opplevd lignende problemer der ruten mellom Sandnessjøen og Mosjøen blant annet er rammet. Vi har vært i kontakt med fylkets ruteplanlegger, og fikk en slags høring 19. desember med svarfrist 3. januar. Vi svarte da at vi ønsker både søndags- og mandagsrute for reisende fra Bleikvasslia, sier ordføreren.
Hun forteller videre at de nå må vurdere tilbudet som er gitt, og om de skal ta ny kontakt for å få en forbedring.
– Det som bekymrer er at det ikke blir lagt til rette for utdanning for elever fra Hemnes. Som forelder plager det selvsagt når de unge ikke har det optimalt. Vi blir mindre attraktiv som bosted for barnefamilier, og dette er selvsagt alvorlig. Det er flere slike justeringer rundt i fylket som slår uheldig ut, og begrenser både skolevalg og utdanningsmuligheter, avslutter ordføreren.
Dermed blir søndag den siste mulighet for offentlig transport på denne ukedagen. 5. februar vil de nye rutene bli satt i drift.