Om du får faktura fra Avisa Hemnes i posten må du belage deg på noen kroner i ekstrakostnader.
For et par tiår siden kom de første fakturagebyrene. De møtte stor motstand, i dag har de nesten blitt en selvfølge. Kostnadene med å trykke opp en faktura, pakke det i en konvolutt og sette på frimerker for å sende den til kunden har etter hvert blitt betydelig.
– I dag tilbyr vi både faktura pr epost eller avtalegiro. Det koster oss totalt en drøy 50-lapp å sende ut faktura i posten, men har så langt valgt å ikke ta gebyr. Vi har heller ikke tatt purregebyr, men ser at tiden har innhentet oss, vi ønsker å bruke pengene på å lage avis og ikke pakke regninger.
– Blir det dyrt for de som velger å fortsette å motta regningen i posten?
– Vi kommer til å legge oss på 45 kroner i fakturagebyr, og innfører samtidig standard purregebyr, det er i 2018 på 70 kroner. Det er ikke noe morsomt å kreve inn penger, og å purre er pyton men vi må jo tjene penger om vi skal overleve.
– Blir det store merinntekter av dette?
– Nei, det håper jeg da virkelig ikke! Ideelt sett blir det null kroner, at abonnentene enten velger faktura pr epost eller avtalegiro, og at alle betaler i tide slik at vi ikke behøver å purre. Det vil imidlertid kutte kostnader, og da kan vi bruke pengene på å lage en enda bedre avis, en skikkelig vinn-vinn situasjon.
– Når innføres gebyrene?
– Vi har satt 1. februar som tidspunkt, etter at vi hadde hovedforfall like før jul kjører vi nå en oppfølgingsrunde uten gebyrer, deretter blir det litt ekstra å betale for de som vil ha regning i posten, eller som er litt sen med betalingen.
– Men det er altså bare de som får regning i posten som får fakturagebyr?
– Ja, enn så lenge er det gratis å sende ut epost, og da skal vi selvsagt ikke kreve gebyr. Det samme gjelder de som har valgt avtalegiro, sier Martinsen.