Vegbygging Korgen Bleikvasslia.
Allerede i midten av forrige århundre fantes det en slags veg fra Korgen, opp Sørfjellet og fram til Røsvatn. Vegen må antagelig betegnes som en god gangsti eller kløv-veg, så all tungtransport måtte foregå om vinteren.
De første kjente undersøkelser, for å kunne opparbeide en bedre veg, ble foretatt i 1865 fram til Reinåmo (Store Bjerka-Reinåmo). Opprinnelig linje fra 1865 ble omstukket i 1894 og senere i 1903, og de siste planene ble godkjent samme år.
Anleggsarbeidene på delparsellen Korgen-Reinåmo (5252 m) kom i gang 19.09.1904 og ble avsluttet 12.09.1908 da parsellen ble overtatt til vedlikehold av distriktet. I 1915 ble parsellen godkjent som hovedveg, og fra 01.01.1928 overtatt til vedlikehold som riksveg.
Sjøfossen bru ble oppført i 1905 som hvelvbru i stein, med spennvidde 28,0 m og kjørebredde 2,6 m. Skogvesenet v/skogdirektøren stilte fri grunn og fritt tømmer til samtlige bruer på anlegget, og fra samtlige grunneiere var det gitt bindende utsagn om at bruskjønn kunne sløyfes.
Parsellen Reinåmo-Belikvasslible først undersøkt i 1897 og deretter på ny høsten 1906. Den oppstukne parsell berørte vesentlig statens eiendommer, og vegdirektøren foreslo 19.08.1909 en spesiell utgiftsfordeling:
– Skogvesenet betaler 1/5 av anleggsutgiftene og leverer nødvendig trevirke på rot.
– Staten yter fri grunn, grustak mv.
– Staten overtar vedlikeholdet.
– Distriktet betaler 1/10 av omkostningene når Skogvesenets bidrag er fratrukket.
Hemnes kommunestyre gjorde nødvendige vedtak 25.10.1909. Arbeidene kom i gang 15.02.1912 og kunne avsluttes 01.07.1922. Parsellen Reinåmo-Bleikvassli ble i hele sin lengde (18.493 m) overtatt til vedlikehold av staten uten distriktsbidrag.
I 1922 ble det igangsatt post- og personbefordring med bil fram til Bleikvassli med sammenhengende bilrute Hemnes-Korgen-Bleikvassli med bilferje over Røssåga i Korgen.
Parsellen Bleikvassli-Røssvassbukt ble bygget i perioden 1926-1934. Den ble overtatt til vedlikehold av staten som høyfjellsveg 01.05.1935 (uten distriktsbidrag). Parsellen er fra nedlagt som riksveg og omklassifisert til fylkesveg (nr 324).
Som en følge av at Jernverket ble besluttet lagt til Mo, startet Vassdragsvesenet i 1948 utbygging av Røssåga Kraftverk. Det fulgte med dette at vegene i området måtte forsterkes, og det ble innledet et samarbeide mellom vassdragsvesenet og vegvesenet.
Røssåga kraftverk måtte forplikte seg til å rette seg etter fylkesvegstyrets bestemmelser, og dessuten dekke vegvesenets merutgifter til vegvedlikehold som følge av anleggsarbeidene. Likeledes måtte kraftverket forplikte seg til å bekoste nødvendige omlegginger av RV 806. Vassdragsvesenet på sin side satte fram sterke krav om at vegen Korgen-Bleikvassli med bruer måtte forsterkes innen 1960. Kraftverkets behov var 27 tonns akseltrykk av hensyn til forestående transformatortransporter.
Vegarbeidene skulle stort sett utføres av vegvesenet, delvis med tilskudd fra vassdragsvesenet. Nødvendig omlegging forbi Svartvatnet skulle utføres av vassdragsvesenet for egen regning men under vegvesenets kontroll.
Bruene ble ombygget av vegvesenet i årene 1956-1959. Sjøfossen bru var fra først av tenkt forsterket og brua var også påført et betongdekke. I 1958 kom en likevel til at det måtte bygges ny bru. Den nye brua ble lagt ved siden av den gamle og ble utført som stålbjelkebru med betongdekke i to spenn.
«Gammelbrua» ble omkring 1980 ført tilbake til sin opprinnelige form og står i dag som et monument over datidens murerkunst.
Utbedringsarbeidene i 50-årene innebar at vegen fikk bærelag og vegdekke av grus, noe som var vanlig på den tiden. I årene 1984 og 1985 gjennomgikk vegen en mini-utbedring og fikk fast vegdekke. Gjennom Bleikvassli ble arbeidene utført etter vegnormalstandard og det ble bygget 850 m gang-og sykkelveg.