Ved opprettelsen av Korgen kommune i 1917, ble en del av området mot Røsvatn liggende innen Hattfjelldal kommune. Etter kommunereguleringen av 1964 ble hele området overført til den nye «storkommunen» Hemnes.
Allerede i midten av forrige århundre fantes en slags veg opp gjennom «Sørfjellet» og videre til Røsvatn. Vegen må antagelig betegnes som en god gangsti eller kløv-veg, så all «tungtrafikk» måtte foregå på vinterføre.
Vegen fra Korgen og opp til Bleikvassli ble bygget i årene 1904-1922. Videreføringen, Bleikvassli Røsvassbukt, var allerede i 1899 medtatt i «Amtets» vegplan (Reinåmo-Røsvassbukt), men først i 1925 godkjente vegdirektøren planene for parsellen Bleikvassli-Røsvassbukt. Og året etter (09.08.1926) ble det gitt «bemyndigelse» til anleggsstart. Av parsellens lengde på 15,6 km lå 13,5 km i Korgen kommune, mens siste del 2,1 km lå i Hattfjelldal.
Parsellen, som ble bygget for statsmidler med distriktsbidrag i årene 1926-1934, ble overtatt til vedlikehold av staten som høyfjellsveg (uten distriktsbidrag) 01.05.1935.
Hattfjelldal kommune søkte i 1932 om å få oppført kai (i Røsvassbukt) for anleggets midler. Dette ble ikke godkjent av vegdirektøren, som likevel i 1933 aksepterte at vegen ble forlenget 60 m til landfeste for planlagt kai.
I 1948 startet Vassdragsvesenet opp arbeidene med Røssåga Kraftverk. Reguleringsbestemmelsene tilsa at kraftverket var forpliktet til å rette seg etter fylkesvegstyrets bestemmelser mht. erstatning av økende utgifter til vedlikehold og istandsettelse av offentlige veger og bruer. Likeledes var kraftlaget forpliktet til å bekoste nødvendig omlegging av RV 806 (dengang RV 770). Kraftverket krevde på sin side, etter at Øvre Røssåga var vedtatt utbygget, at vegen Korgen-Røsvassbukt måtte forsterkes innen 1960.
I 1957 ble det utarbeidet plan for bygging av en ny båtvor og opplagsplass i Røsvassbukt som følge av ulempene ved 10 m oppdemning av Røsvatn. Daværende riksveg var forutsatt ående i en 145 m lang båtvor med planeringsbredde 5,0 m. Utgiftene skulle også for denne bæres av vassdragsvesenet. Men etter at vegbyggingen seinere fortsatte mot Rødli, ble båtvoren ikke lenger aktuell og er seinere forfalt.
Bleikvasselv bru ble bygget i 1929 som stål fagverksbru med lengde 35,0 m. Brua, som fikk kjørebanebredde 2,8 m, ble bygget etter lastklasse 2/1930. Etterhvert ble bæreevnen høyst utilfredsstillende og i 1974-1975 ble brua bygget om, nå som stålbjelkebru i to spenn med betongdekke. Brua ble nå bygget for 10-tonns akseltrykk.
Vegen Bleikvassli-Røsvassbukt ble nedklassifisert til fylkesveg 01.01.1986.