De seneste uker har 11 personer fordypet seg i en mengde termer som en kystskipper må kunne. De har rett og slett gått på et kystskipperkurs i regi av Hemnes båtbyggerhistoriske forening.
– Kurset er på 120 timer og begynte 27. november, og vi hadde siste kurskveld før jul den 5. desember, forteller Stein Dahlberg, som også har deltatt selv.
– Vi skal også ha fire kvelder i januar. Vi benytter en profesjonell kursholder i Frihjof Hjelkrem fra Sea Sport Yacht AS (SSY), som holder til på Stjørdal, opplyser Stein Dahlberg.
– Foreløpig har vi gjort unna en del av kurset med eksamener i 3 viktige fag. Det er navigasjon – som jo er det mest omfattende faget – Sjøveisregler/Brovakthold og Navigasjonshjelpemidler. Etter jul blir det å ta fatt på de gjenstående teorifagene Skipslære, Sikkerhet og Teknologi/motor, forklarer Stein Dahlberg videre. Men vi er ikke ferdige med dette. Vi skal også ut i en praksisperiode der vi må innom de to siste fagene; navigasjonsinstrumenter og fartøyhåndtering. Denne delen av kurset vil vi ikke kunne gjøre noe med før vi får vår egen båt Remi Ketil ut av vinteropplag i marinaen på Hemnesberget, og det ikke lenger er farlige isforhold i fjorden. Vi regner med at det ikke vil kunne bli før i mars/april. Det som da mangler for å få sertifikatet er helseerklæring fra lege og dokumentert godkjent fartstid. De som eventuelt mangler fartstid vil få tilbud om få dette som praktisk utsjekk i regi av SSY ombord i Remi Ketil i løpet av kommende vår og sommer.
– Hva koster dette kurset, og har Hemnes båtbyggerhistoriske forening spyttet inn penger for å få flere båtførere?
– Normalprisen er 24.600,- men vi fikk det for 18.600,- pr. person. Foreningens styre har bestemt at det ikke er riktig å bruke foreningens penger til å subsidiere medlemmene på et slikt kurs som gir et personlig sertifikat. Derimot ble medlemmene tilbudt et begrenset lån for å kunne ta kurset, men samtlige betaler kursavgiften i helhet selv.
– Ettersom alle betaler kurset selv, har heller ikke foreningen tatt forbehold om at kursdeltagerne må forplikte seg til å bli med som frivillig båtførere på Remi Ketil. Men jeg regner med at i alle fall medlemmene er interessert i å stille seg til rådighet på turnus sammen med de andre skipperene vi har fra før i Hemnes båtbyggerhistoriske forening, når det måtte bli aktuelt, sier Stein Dahlberg.
– Har dere planer om å sette i gang nye kurs?
– Nei, ikke i overskuelig fremtid, men skulle det melde seg flere nye interesserte, vil vi naturligvis vurdere det, avslutter Stein Dahlberg, en av ildsjelene bak Hemnes båtbyggerhistoriske forening.