Jan Fordelsen fra Korgen hadde et ublidt møte med autovernet i 80 km/t da motorsykkelen tippet i rullegrus på Hemnesveien for litt siden.
Sist uke skulle fylkesveiene på Baklandssia, Hemnesveien og veien fra Korgen til Bleikvasslia asfalteres. Noe som i seg selv er en hyggelig sak: Utbedrete veier med ny asfalt på er jo en fryd å kjøre på.
Grusing
Som forberedelse til asfalteringen som skulle skje etter helga hadde vegvesenets innleide entrepenør gruset de tre strekningene i dagene før helga; Hemnesveien fra E6`en på Finneidfjord helt til Hemnesberget, veien fra Korgen til Bleikvasslia og hele Baklandsveien i Korgen. Denne grusen vakte reaksjoner i sosiale medier fra bilister som hadde kjørt strekningene, og flere omtalte denne «strøsanda» og «rullegrusen» som potensielle trafikkfarer.
Siste høsttur på MC
I Korgen hadde Jan Fordelsen gjort seg og motorsykkelen klar for sesongens siste tur. Jan har kjørt motorsykkel hver sommer siden han kjørte opp til motorsykkel i 1972. Han har kjørt skadefritt i like mange år, altså i 45 år. Et strålende fint høstvær fristet denne lørdagen til en kjøretur til Hemnes. Det gikk som en drøm utover til berget, og etter en kjapp stopp startet han på returen. –Jeg holdt fartsgrensa, og da jeg kom til Sætern holdt jeg 80 km/t. Plutselig tippet bare sykkelen! Og sykkelen smalt så rett i stolpen under autovernet så den ble kappet rett av. Etter møtet med autovernet ble både jeg og motorsykkelen slengt over i motsatt kjørefelt og slengt bortover veien ca 60 meter før jeg ble liggende på veien. Heldigvis kom det ikke biler i mot. Hjelmen var skadet, og motorsykkelen var ødelagt, selv var jeg bare lettere skadet, forteller Jan, som har fått noen dager på seg til å bearbeide det som skjedde.
Voldsomt smell
–Det var et så voldsomt smell i autovernet og i det at stolpen ble kappet av, så familien Kvernemo fra Mo, som er hytteeiere på nersida av veien i Sætern, kom umiddelbart løpende opp til veien. De fortalte meg at de antok at det måtte dreie seg om en dødsulykke på veien. De hjalp meg, ringte etter sykebil og politi, og de tok rede på motorsykkelen for meg. Og det føler jeg takknemlighet for. Selv ble jeg fraktet til sykehuset i ambulanse. Jeg hadde nok en kraftig hjernerystelse for deler av turen til sykehuset og inne på akutten på sykehuset husker jeg veldig lite av. Det er faktisk borte. Men jeg husker at jeg fikk god hjelp, og jeg ble undersøkt. Jeg lå der til observasjon i litt over et døgn. Tida etterpå smellen har vært litt merkelig. Jeg har nok vært litt i sjokk, og kroppen har fått skikkelig bank. Det var ei skulder som fikk det verste trøkket, den er fortsatt vond, og jeg har hatt øresus siden smellen, og generelt vært litt ør, forteller Jan, som presiserer at han tross alt er takknemlig over at han berget livet, for det kunne jo gått så mye verre. Årsaken til at han ønsker å snakke om dette i avisa er fordi han er oppbrakt over det som skjedde:
Unødvendig påført ulykke
–Jeg er jo en habil motorsykkelfører, og motorsykkelen min er en gammel Suzuki GS1100 G. Det er en -86-modell som jeg har eid siden i -88. Den er gammel, men den var strøken, for jeg har vedlikeholdt den veldig godt. Pga at sykkelen var såpass gammel hadde jeg valgt å ikke ha kasko på den. Det er derfor surt nå å både være mørbanket i kroppen etter ulykken og å ha tapt motorsykkelen, bare fordi noen ansvarlige for veiarbeide har forårsaket livsfarlige kjøreforhold! Det var jo helt vanvittig å kjøre på denne grusen som lå langs gulstripa midt i veien! Uten at det var skiltet. Dette skulle jo aldri ha skjedd! Vanligvis når man kjører motorsykkel på asfaltert vei så ligger det gjerne grus på kvitstripa, og det er jeg jo vant med og er dermed forsiktig. I en venstresving her la jeg meg nærmere gulstripa for å ha mindre knapp sving. Der var det flekket i med mye oljeaktig grus med samme farge som asfalten, og jeg tippet umiddelbart! Dette var en skrekkelig opplevelse, og jeg vil innstendig oppfordre andre motorsykkelførere om å være forsiktig. Dette unner jeg ingen!
Debatt på internett
På flere internettsider gikk debatten hett for seg. Grusinga av disse veiene engasjerte folk. En av dem var Anders Martin Oldernes som er maskinfører i sitt daglige virke. Han har ingenting imot å uttale seg til avisen om dette som opprører han:
–Flere dager før forrige helg så jeg at Baklandsiveien var gruset med strøsand. Som maskinfører så får vi jo stadig påpakk fra Statens vegvesen om at hvis vi har hatt gjørme eller sand i dekk eller belter på maskinene så må det kostes og spyles. Selv om det er i ei 60-sone på ei rett strekke, så må vi koste og spyle. Og så presterer de som har veivedlikehold å lappe på fast dekke med noe som aldri fester seg. Jeg blir skremt av slik dobbeltmoral. Og her gruser de asfaltert vei i ei svingete 80-sone! Jeg kjørte nemlig selv til Hemnesberget samme dag som Jan Fordelsen tippet på hemnesveien, og jeg så jo galskapen på veien. Det gikk forsåvidt greit å kjøre bil på dette, selv om jeg kjørte litt mer forsiktig enn jeg vanligvis gjør etter den veien. Men jeg reagerte veldig når jeg så at veien var regelrett gruset med rullegrus og strøsand. Å kjøre på dette underlaget med bil blir jo en helt annen sak enn å kjøre med motorsykkel. Da jeg var yngre kjørte jeg 800 mil på moped over noen få år, så jeg reagerte straks her på vegne av de som ferdes med to-hjulinger.
Burde vært fareskiltet
— Her burde det vært skiltet med nedsatt fartsgrense i tidsrommet fra da de gruset disse tre asfalterte veiene i dagene før helga og fram til planlagt asfaltering i uka etter. Samt at det burde vært varselskilter om rullegrus langs hele veistrekka, ja på alle tre veiene dette gjaldt, sier Anders Martin, som har sin arbeidsplass ofte ved siden av og også på veien, og er derfor ekstra opptatt av trafikksikkerhet. Og han har mer på lager:
–Etter mitt syn så virker det jo noe ufornuftig at disse tre milelange fylkesveiene klargjøres med grusing på samme tidspunkt, da de jo ikke asfalteres samtidig. Det burde vel vært naturlig å samkjørt dette arbeidet slik at huller og humper i veien ble tettet med gunstig fyllmasse etterhvert som asfalteringa gikk framover? Ja, jeg må si at jeg reagerte kraftig på dette. Og det gikk jo også galt. En helt unødvendig motorsykkelulykke skjedde pga dette, og grusen måtte de jo koste vekk igjen på alle tre veiene med hjulgraveren natt til forrige søndag, og fortsatt står Hemnesveien der likedan som før, uten noen ny asfalt ei heil uke etterpå! sier en oppbrakt Anders Martin Oldernes, og mumler i skjegget noe uforståelig om en rakettforsker.
Ansvar?
Jan Fordelsen vurderer å anmelde ansvarlige veimyndigheter i håp om at han kan få erstatning for motorsykkelen som ble ødelagt. Han er tvilende til at han vil komme noen vei, men vil likevel få tatt takst av skadeomfanget på sykkelen, og håper at de som er skyld i denne fadesen ønsker å ordne opp etter seg og i det minste erstatte motorsykkelen.