Tilsynelatende har alle brikker falt på plass for Veipakke Helgeland, både i sør og nord. Det er kun ett unntak, trafikksikkerhet i Hemnes.
Det ble tidlig klart at det ikke var avsatt nok penger til å gjennomføre alle delprosjekt nord for Korgfjellet. Dermed røk alt av trafikksikkerhetstiltak og veistrekningene nærmest Saltfjellet. Noen dager før valget fant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) penger til å fullføre prosjektet.
Samferdselsdepartementet fulgte opp nyheten med å skrive brev til Vegdirektoratet der de opplyste at det er Stortingets ønske at prosjektet skal gjennomføres nå som ligger bak departementets instruks. Saken skal etter hvert til Stortinget for å hente penger. Samtidig gis det instruks om å gjenoppta bestillingen av de to nordligste parsellene fra Hæhre som entreprenør.
For kort tid siden ble statsbudsjettet lagt fram. Her ble alle elementer av vegpakken sør for Korgfjellet bekreftet. Dermed er det grønt lys for hele vegpakken, fra grensen mot Trøndelag og til Saltfjellet.
Ingen trafikksikring
Vi spør prosjektleder Bård Nyland om dette betyr at gang- og sykkelvei mellom Finneidfjord og Bjerka samt en opprustning av ett av de to E6-kryssene i Korgen nå også har fått finansiering.
– Når ting blir dyrere enn planlagt må noen elementer tas bort. Da anbudet viste at pengene ikke strakk til ga departementet ordre om å kutte alle trafikksikkerhetstiltakene i pakken samt de to nordligste parsellene. Senere har politikerne forsøkt å finne finansiering, og etter at både fylket og Rana har presset på ble det funnet en løsning. Denne løsningen inneholder imidlertid ikke en tilbakeføring av trafikksikkerhetstiltakene, forklarer Nyland.
– Er noen av disse tiltakene noe Vegvesenet har på sin prioritetsliste innenfor dagens rammer eller må det et politisk vedtak til før det blir kryss og gang- og sykkelvei?
– Det må nok bevilges penger fra politikerne, dette er en politisk sak. Hvis tiltakene skal gjennomføres må de prioriteres i handlingsprogrammet, som er ute til høring nå, eller tas inn ved neste NTP-rullering ? altså om fire år, sier prosjektlederen.
Oppgradert pakke
Dermed ser det mørkt ut for trafikksikring i Hemnes. Som kjent stemte politikerne i Hemnes nei til bompengefinansiering av vegpakken. Dette var imidlertid et helt annet prosjekt der vegbredde, fartsgrenser og omfang var på et nivå som de lokale politikere mente ikke rettferdiggjorde bompenger. Senere har prosjektet blitt vesentlig oppgradert, noe vi blant annet nyter godt av allerede nord for Korgen.
Mest merkbart blir nok oppgraderingene sør for Korgen, der både fartsgrenser og lengde på ny vei skaper en ny hverdag for billistene.
– Det blir fartsgrense 90 fra Osen og til Marka-krysset like før Mosjøen, og fra Laksforsen og til grense Trøndelag, sier en fornøyd Nyland, som imidlertid ikke kan gi noen gode nyheter for prosjektene i Hemnes.
Greit med rundkjøring
Kryssene i Korgen har for lengst nådd politikerne i Hemnes. Et ønske om å ta i bruk området vest for E6 i Olderneset til næringsformål har blant annet strandet på manglende avkjøring fra E6. I rådmannens saksbehandling ble det da hevdet at Statens Vegvesen ikke lenger tillater rundkjøringer, samt at kostnadene for kommunen antas å bli svært høyt, et tosifret millionbeløp ble stipulert.
Sjefingeniør Hans Richardsen i Statens Vegvesen forteller at fullt så sort-hvit er det ikke.
– Det bygges fortsatt rundkjøringer, noe man ser i for eksempel Rana og Bodø. Om det er lite trafikk i en av armene er dette ikke en løsning vi ønsker, men ikke umulig.
– Kryssene i Korgen mangler midtrabatter, oppmerking og delvis kanaliseringsfelt. Har vegvesenet trafikktellinger over de ulike kryss, og ulykkesoversikter?
– Trafikktellingene vi har kan nok være gamle, men de gjelder ikke selve kryssene og tallene kan nok ofte bare være stipulerte. Når det gjelder ulykker så har vi bare oversikt over ulykker med personskader, er det bare materielle skader blir det ikke registrert hos oss. Vi har håndbøker som forteller hvordan kryssene skal utformes, men om kryssene er gamle så holder de nok ikke nødvendigvis dagens standard, forklarer Richardsen.
Han er klar på at om kryssene er et trafikksikkerhetsproblem er dette noe Hemnes kommune bør reise en problemstilling rundt.