Fra oktober er det nye busser i Hemnes, men heldigvis beholder vi de blide sjåførene – en Ole Brumm-løsning.
På avstand ser bussene ut som før, uniformert i fylkeskommunens drakt. De som skal sitte på oppdager imidlertid kjapt at her er det en ny verden.
– Vi har fått helt nye busser, for oss og passasjerene betyr dette mye, forteller de lokale sjåførene Bjørn Einar Valla, Erlend Amundsen, Marianne Hanssen Oksfjellelv og Reidar Presteng.
Selv om de har fått ny arbeidsgiver betyr ikke dette noe for sjåførene.
– Dette er en virksomhetsoverdragelse, anbudet fra fylkeskommunen ble vunnet av et nytt selskap, og vi følger automatisk med på lasset. Vi har nøyaktig samme vilkår som før, men har fått ny sjef og nye uniformer, forklarer de.
Busspassasjerene er nok strålende fornøyd med en helt ny hverdag. De gamle bussene var nettopp gamle og enkelte var nok godt over pensjonsalder.
– De nye bussene er bedre til det aller meste, og oppfyller selvsagt dagens utslippskrav slik at de skal være bedre for miljøet. De har selvsagt trepunkts sikkerhetsbelter, og vi har to barnestoler i hver buss. Og så har vi fått wifi, forteller sjåførene.
Bussene er så avanserte at om de ikke kjører selv så forteller de i alle fall passasjerene neste stoppested, og sjåførene blir nøye evaluert med tanke på om de holder rutetabellen, har litt for knappe oppbremsinger og forbruk av drivstoff.
– Blir alle disse opplysningene sendt videre, blir dere overvåket?
Sjåførene utveksler blikk, men virker trygge på at deres kjøremønster er nokså optimalt.
– Det går nok inn, men det hevdes at det ikke skal benyttes til å overvåke oss. Vi har jo hørt historier tidligere, det er sikkert noen som vet at vi nettopp drakk kaffe på vertshuset, ler de.
En annen overvåkning som fylkeskommunen har hatt krav om i anbudet er alkolås. Nå må sjåføren blåse grønt før det er mulig å få start på bussen, og selv om fleipen sitter løst hos sjåførene når temaet omtales er det tydelig at de selv setter pris på denne løsningen.
– Vi er spente på de automatiske kjettingene som er innebygd. Kommer det til å fungere, og ikke minst, holder det over tid? De virker en smule skeptisk til nyvinningen, som skal gjøre det enklere og tryggere.
For de lokale passasjerene betyr overgangen til ny leverandør ingen endringer i rutetidene. Om du derimot skal til Mo eller Mosjøen skjer det ting.
– Tidligere var det en rute mellom Korgen og Mosjøen mandag, onsdag og fredag på formiddagen med tidlig retur. Denne er nå erstattet av en rute som starter fra Mo og går alle hverdager. Vi hadde også en rute på søndag ettermiddag til Mosjøen, denne er helt borte, forklarer de.
Søndagsbussene benyttes først og fremst av elever i videregående skole som bor på hybel. Ettersom det går en buss senere på kvelden har de fortsatt mulighet til å nå hybelen på søndagskvelden.
– Problemet er elever som kommer med bussen fra Bleikvasslia. Den er i Korgen 18.44, og korresponderte med bussene til Mo og Mosjøen som gikk 18.50. Mo-bussen går som før, men nå må de vente helt til 21.20 før bussen til Mosjøen passerer. Vertshuset stenger 19.30, da er eneste mulighet for å slippe å stå ute å gå inn på bensinstasjonen, forklarer Marianne Hanssen Oksfjellelv som daglig kjører bussen fra Bleikvasslia.
Sjåførene virker i det hele tatt svært godt fornøyd med det nye arbeidsmiljøet, og det er først på spørsmål om de er fornøyd med merket på bussene at deres unisone lovpris slår sprekker. Mye tyder på at det var fornuftig at nettopp disse ikke satt i innkjøpsnemda, det var ingen tegn til bevegelse i meningene da vi forlot dem, noe tynnkledd i vinden men allikevel med et varmt tema.