I Bleikvasslia er butikken et viktig knutepunkt. Lørdag ble dette markert med vafler, lodd og ordførerbesøk.
Nærbutikker over hele landet oppfordrer bygdefolk til å handle mer lokalt. Lørdag var det aksjonsdag for lokal handel på 335 nærbutikker og 45 distriktsbokhandler.
Coop Marked Bleikvassli er en av nærbutikkene i Merkur-programmet, lørdag var butikken full av handlelystne som slår ring om det lokale handelspunktet.
Butikksjef Kenneth Jørgensen småløper rundt i butikken. Han skal gi et gratislodd til alle som er innom, og samtidig sørge for at butikken er tipp-topp. Han har vært butikksjef i halvannet år, og stortrives etter eget utsagn i jobben. Kundene ser også ut til å være fornøyd med de endringene han har gjennomført, omsetningen i 2016 økte med 5,5 prosent til nesten 10 millioner. Butikken er en del av Coop Korgen, og kan også i år vise til solide tall.
– Vi har hatt flotte omsetningstall i sommer, og det virker som handelslekkasjen har blitt mindre. Jeg tror de endringer vi har gjennomført har vært viktige, og bygda er klar over at de må støtte opp om butikken for å beholde den, forteller Jørgensen.
Færre utgåtte varer
Spesielt utgåtte varer har vært et område der kundene har ønsket forbedring.
– Vi har jobbet aktivt for å få ned varesvinnet. Varer som står i fare for å må kastes priser vi ned og plasserer på egne torg for slike varer. Dette gjelder både tørrvarer og kjølevarer. Alle varer som må kastes skal registreres, og vi har fått tilbakemeldinger på at vi nå kaster mindre varer enn det som er vanlig, sier butikksjefen, som føyer til at de har en nullvisjon med tanke på kasting av varer.
– Hvordan er vareutvalget her sammenlignet med en større butikk?
– Jeg tror de fleste finner det de leter etter, men vi har kanskje færre varianter av varene. Det er et sortiment vi skal ha som Coop Marked, men vi kan ta inn flere varer etter egne ønsker, og her legger vi inn varer vi ser det er lokal etterspørsel etter, avslutter Jørgensen i det han iler av gårde med loddblokka.
En av de som støtter opp om nærbutikken er Annette Forsmo som sammen med sønnen Marius Forsmo Sørli er på lørdagshandel. Hun er klar på at det er viktig å beholde butikken.
– Det er veldig lettvint å dra hit istedenfor å må kjøre nedover til Korgen. For lokalmiljøet er dette en samlingsplass, og jeg tror de fleste har i bakhodet at det er viktig å støtte opp om butikken slik at vi får beholde den, forteller Forsmo.
– Er du fornøyd med den lokale servicen, får dere tak i de varene dere ønsker?
– Det har blitt veldig mye bedre den siste tiden, og om det er noe vi savner så skriver Kenneth det opp og bestiller. Selv om prisene er litt høyere her enn i større butikker er det ikke mer enn at gevinsten går bort i drivstoff, sier hun.
Statlig kampanje
«Handle lokalt – velg nærbutikken» er slagordet for kampanjen, som blir arrangert i samarbeid med det statlige Merkur-programmet for distriktsbutikker. Kampanjen fokuserer på hvor viktig butikken er både som møteplass, servicesenter og salgssted for dagligvarer. Målet er å redusere handelslekkasje og stimulere til mer lokal handel.
– Når du handler lokalt, er du med på å opprettholde både nærbutikken og et levende lokalsamfunn. Vi ønsker å takke kundene for at de slutter opp om lokalbutikken. Samtidig vil vi utfordre de som handler lite lokalt, til å tenke over hva butikken betyr for bygda, sier seniorrådgiver Per Kjetil Jørgensen i Merkur.
Nærbutikkdagen blir markert på forskjellige måter. De fleste butikkene tilbyr kaffe og kaker til kundene sine denne dagen. Mange legger opp til ekstra aktiviteter i butikken.
– Merkur jobber for å utvikle dagligvarebutikker i distriktene slik at de kan gi et best mulig tilbud til kundene sine. Men det er like viktig at folk som bor på bygda, bruker lokalbutikken sin i størst mulig grad. På den måten kan vi sikre utsatte butikker og skape et miljø rundt lokalbutikken. Uten butikk er det vanskelig å få til vekst og tilflytting i ei bygd, sier Per Kjetil Jørgensen i Merkur.
Ordfører Christine Trones brukte formiddagen i lokalbutikken. Der fikk hun som andre både gratis lodd og mulighet til å tippe antall Non-Stop i en «paute». Etter at dagen var over viste fintellingen at hun var kun 36 små Non-Stops fra å treffe blink. Ingen var nærmere enn henne, dermed ble «pauten» hennes til odel og eie. Også ordføreren var klar på betydningen av en butikk der du bor.
– Lokalbutikken er hjertet i lokalsamfunnet. Her treffer vi andre uten at det sorteres etter religion, alder eller politisk tilknytning, sier ordføreren.
Fornøyd «eier»
Butikken i Bleikvasslia er en del av Coop Korgen. Daglig leder Ingrid Thom sitter sammen med ordføreren og tar imot både ris og ros fra kunder, men tydeligvis mest ros.
– Butikken har hatt en veldig positiv utvikling, og med dette Merkur-programmet har vi også muligheter til å ta investeringer som ellers kanskje ikke hadde vært regningssvarende. Vi kan søke om støtte til investeringer, og får da opptil 50 prosent i tilskudd, forklarer Thom.
Det som står for tur for utskiftning er kjøl og frys, og nye regler framskynder trolig investeringen. Det er faren for global oppvarming som gjør det ulovlig å etterfylle anlegg som bruker feil type kjølemedier.
– Vi må trolig bytte ut kjøl og frys, og har også et ønske om å få kortterminal på bensinpumpen. Det jobbes også med å få til en liten kafe i forbindelse med skuterløypene, det skjer mye og vi håper selvsagt å få støtte til å ta disse investeringene, sier Ingrid Thom.