Elevene i 10.klasse ved Korgen sentralskole ble i høst utnevnt til anmelderklasse og skal sammen med 29 andre klasser i landet være med å kåre årets beste ungdomsbok.
Norsklærerne i 10.klasse ved Korgen sentralskole Anne Marie Brendmo og Kristin Valla er veldig stolt over å få være en anmelderklasse.
– Vi søkte og ble en av 30 ungdomskoleklasser i landet som fikk være med. Det er ærefult og kjennes eksklusivt å få være med på dette, forteller Brendmo.
En del av særemnet
I undervisningen forbinder de uprisen-prosjektet med særemnet som alle 10.klassingene skal igjennom på slutten av avgangsåret.
– For noen elever er særemnet veldig utfordrende, da det må skrives grundig og langt. Dette er et alternativ for dem som mestrer korte tekster bedre, forteller Valla.
– Mange skriver særemnet i tillegg til anmeldelsene, også.
– Særemnet har vist seg å drepe leselysten til mange elever, og det kan se ut som dette er en god løsning for mange, legger Brendmo til.
Bytter på bøkene
Elevene får tilsendt bøker fra Uprisen som skal anmeldes i løpet av høsten. Elevene rullerer på bøkene, men av og til hender det at det ikke er ledige bøker, og da leser de annen litteratur.
– Elevene bruker selvsagt ulik tid på bøkene, men de bytter med andre når de er ferdig. Noen bøker er korte mens andre er lange, så de får prøvd seg på ulik lengde og ulike sjangere, forklarer Valla.
10. Klassen er delt inn i A og B, men har norsk samtidig. Når elevene holder på med dette prosjektet har de døren mellom klasserommet åpen.
– Selv om de er delt inn i to klasser er dette et samlet prosjekt, forteller Brendmo.
Månedens anmelder
Uprisen-prosjektet startet for klassens del i begynnelsen av september, og allerede i oktober fikk 10. klassen tildelt «månedens anmelder» for september. Julie Lenningsvik har allerede lest og anmeldt sju bøker, og nå har hun også fått den gjeve tittelen.
– Det er fint at noen syns at min anmeldelse var bra, forteller Julie.
Julie syns prosjektet er spennende, og forteller at hun ikke har lest så mye før klassen begynte med prosjektet.
– Det er gøy å lese, men jeg har ikke lest så forferdelig mye før nå. Hvis jeg leser utenom skolen, så er det som regel krimromaner. Det er spennende, samtidig som det er gøy å måtte tenke litt.
Julie tror ikke at prosjektet i seg selv har skapt så stor leselyst for klassekameratene, men syns det er bra at alle får lest litt.
– De fleste tenker nok mest på karakterene, ler Julie.
I anledning at Julie ble månedens anmelder har lærerne kjøpt inn kake til klassene. Julie selv hadde ikke så lyst på kake, men sier at hun er glad for at de andre i klassen får noe godt i skoletiden.
– Det er litt kleint at jeg får så mye oppmerksomhet rundt dette, men det er litt hyggelig også.
I uprisens begrunnelse for månendens anmelder står det: «Julie har skrevet en god og reflektert anmeldelse hvor hun forklarer hvorfor hun liker boka, men også påpeker svakheter. Hun har også en fin overskrift, noe ikke så mange får til. Og innholdsreferatet er kort og presist.»
Ikke leseløver
Resten av klassen sier de har fått lest mye etter at de ble med på prosjektet, men er ingen leseløver på fritiden.
– Jeg har aldri lest en bok før, å nå har jeg lest to, sier Isak Skreslett.
– Det er faktisk veldig morsomt å finne en bok man faktisk liker, sier Linn Solhaug.
Elevene har fått beskjed at de har lov å mislike en bok, men at de må de gi ærlige og saklige anmeldelser av bøkene.
– Det kan være vanskelig å ordlegge seg grundig. Det blir for lett å si at noe er «bra» eller «kjedelig», forteller Therese Oldernes.
Stolt av Julie
Klassen er veldig glad på Jule sine vegne.
– Vi har alltid vært stolt over Julie, forteller Erlend Linvik.
– Julie er flink og vi er veldig glad for at hun vant denne måneden, sier Astrid Olderskog.
Denne uken er elevene med på å konkurrere om å levere inn flest anmeldelser, samt ukens beste bilde på Instagram.
– Dette er et veldig spennende og kreativt prosjekt, forteller Brendmo engasjert.
– Jeg tror at dette er et fint alternativ for mange, pluss at elevene får lest bøker! Ikke minst er forfatterne heldig som for så mange tilbakemeldinger.