For tiende gang er Korgen Sentralskole i gang med sitt Lego League-prosjekt. Elevene har hevdet seg i konkurransen år etter år, og ambisjonene for årets turnering er det ingenting å si på.
First Lego Leauge er en kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge i alderen 10-16 år, arrangert siden 2000. I 2016 deltok 913 lag i de skandinaviske turneringene. På verdensbasis deltok over 255 000 barn fra over 80 land i 2016. Hensikten med arrangementet er å øke interessen for teknologi og vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.
Gode resultater
Elever fra valgfagsgruppene på ungdomsskolen er med i årets konkurranse.
Lærer Karianne Storvoll har vært med på dette prosjektet i mange år, og mener at det er elevenes dyktighet og engasjement som gjør at de klarer å hevde seg i konkurransen år etter år.
– Vi har vært i skandinavisk finale fem ganger, samt at vi et år nådde verdensfinalen som da ble avholdt i Atlanta i USA.
Tidligere år har mesteparten av jobbingen med konkurransen foregått etter skoletid, men de siste årene har prosjektet blitt en del av valgfagene på skolen.
– Jeg mener konseptet passer godt inn i læreplanmålene som er i valgfagene. Elevene jobber mye med teknologi, samt at de lærer om programmering og strategi. Vi ser at elevene utvikler seg mye også på et personlig plan, noe som man ikke kan måles i forhold til læreplaner.
Tredelt oppgave
Oppgaven som elevene får utdelt åtte uker før turneringen er delt inn i tre kategorier; teknologi, markedsføring og forskning. I teknologidelen skal elevene bygge en robot som skal løse ulike oppdrag på banen. I markedsføringsdelen skal gruppen jobbe med å promotere laget og oppgaven på best mulig måte. Forskerne skal forske på en løsning på et problem der årets tema er vann. Det er ikke mange dager siden elevene fikk oppgaven, og nå jobber de frem mot turneringen 11. november.
– Nå er vi i gang med å se på hva som er oppgaven, hvilke oppdrag som skal løses med robot, og om ikke lenge kommer det noen fra First Skandinavia som skal holde programmeringskurs, forteller Storvoll.
I turneringen konkurrerer to lag mot hverandre der de får to og et halvt minutt på å løse så mange oppgaver med roboten som mulig.
– Det er veldig spennende å følge med på. Selv om det er roboter vi jobber med, er det ikke alltid den fungerer sånn som vi vil. Men sånn er det med teknologi, forklarer Storvoll.
Lærerikt
Lærer Karianne forteller at dette er noe som elevene gleder seg til å delta på hvert år.
– For meg virker det som elevene synes konkurransen er givende og lærerik. De engasjerer seg mye. Det var en elev som sa at ?dette er årets høydepunkt?. Så vi er veldig glade for at elevene trives med prosjektet.
Store ambisjoner
To elever fra 10. klasse, Erlend Linvik og Nils Magnus Håland var med i fjor og skal delta på turneringen i år også. Sammen med Olvar Derås, Karl Magnus Cooper og Tobias Berg Sørensen står de rundt robotbanen og forbereder seg til det som skal skje i november.
– I fjor kom vi oss videre til Bodø og skandinavisk finale, forklarer Nils Magnus.
– Nå står vi og jobber med ulike oppdrag, forteller Olvar.
– Det er viktig å jobbe med strategi. Vi må finne ut av hva som lønner seg å velge på den korte tiden vi får til rådighet under turneringen, legger Erlend til.
– Vi må tenke på hva som gir mest poeng, og hva som er mest effektivt, sier Nils Magnus.
I år har guttene som mål å komme helt til verdensfinalen.
Markedsføring og sponsorer
I naborommet sitter markedsføringsgruppen med sammen med sin lærer Kristin Valla.
– Vi har mange ulike oppgaver, men hovedoppgaven er å markedsføre Korgen Lego Locos. Vi ordner også med sponsorer, lager plakater, pakker inn drops og lager materiale som viser frem hvem vi er og hva vi jobber med, forklarer Valla.
– Siden årets tema er vann og vi har vannkraftverk i kommunen, jobber vi med å lage video av Sjøforsen som vi skal legge på bloggen vår.
Maja Oksfjellelv har ansvaret for bloggen, der hun oppdaterer leserne på hva de gjør og på planene fremover.
– Dette er et grep vi bruker for å markedsføre oss. Vi tenker at det er positivt med blogg, og i tillegg så får vi flere poeng i konkurransen dersom vi flink med markedsføring.
Det er en del utgifter med et slikt prosjekt. Det er påmeldingsavgift, utstyr til roboter, plakater og andre ting som fort kan bli kostbart. Derfor jobber gruppa med å finne sponsorer som kan hjelpe prosjektet litt på vei.
– Vi ringer rundt til bedrifter og hører om de har mulighet til å sponse oss med litt, forteller Kristin Vassdal Evensen.
– Noen ganger er det litt skummelt fordi ikke alle er like hyggelige. Det har vært tilfeller der noen bare legger på, men heldigvis er de fleste hyggelige, forteller Therese Oldernes.
– Til nå har vi skaffet oss NCP, Hasvo, Hårsveisen, Skogpartner, Mo industripark og Avisa Hemnes som sponsorer, sier Evensen.
– Det er flere som har sagt at de skal sponse oss, men som vi venter på formelt svar fra, legger lærer Kristin Valla til.