Vegforbindelsen nordover fra Mosjøen var før krigen tildels meget besværlig. Det lange ferjestykket Eldfjord-Hemneslandet sinket mye. Fra 1941 satte de tyske okkupantene fart i planene om veg over Korgfjellet.
I fylkets planer var denne vegforbindelsa oppført allerede i 1899, og gjentatt i 1923. Først i 1938 var veglinja bestemt, nemlig den østlige over Luktvatn til Korgen, tilsammen ca 18 kilometer. Men det var fortsatt ikke avsatt midler til bygging.
Del av «Festung Norwegen»
De omfattende planene Nazi-Tyskland hadde for Norge innbefattet storstilt utbygging av infrastrukturen, da spesielt veg og jernbane i Nord-Norge.Etter noe fram og tilbake i vegdirektoratet ble det beordra oppstart av riksveg 50, parsellen Luktvatn–Korgen fra august 1941, med ei bevilgning på 1,5 millioner kroner til «ekstraordinære vegarbeider, plan XI» Da parsellen var tilnærma kjørbar og regnskapsmessig avslutta høsten 1944, lød sluttsummen på drøye 3,6 millioner.
Arbeidskraft
Det viste seg vanskelig å skaffe nok folk til å få gjort arbeidet innen okkupantenes tidsramme, blant anna av de konkurrerende arbeider som foregikk på jernbanestrekninga Elsfjord- Mo og videre. Nazistene så derfor for seg sovjetiske krigsfanger til slavearbeid, men en direkte avtale mellom den tyske lederen Heydrich på Balkan og Himmler i Hitlers regjering medførte hitsending av jugoslaviske krigsfanger, Titos partisaner som var så besværlige at tyskerne benevnte dem «Banditen». Et rent torturregime ved leirene Knutlia og Fagerlimoen medførte at minst 646 fanger mista livet, uten at arbeidet skred nevneverdig fram. I tidsrommet 30.juni 1942 til 6.mai 1944 hadde en da klart ferdigstillelse av ca 3 km veg på begge sider, samt at tilsammen 3,5 km var påbegynt. Resterende fanger ble da overført til Saltfjellet og leirene revet.
Det var meget påkrevd fra de tyske okkupantene at vegen ble ferdig, så presset fortsatte, nå med opprettelse av en norsk utkommandert styrke, «Arbeidstjenesten» (AT) Denne var organisert etter tysk militært mønster, men med redskaper i steden for våpen. I første omgang var det vernepliktig ungdom som ble plassert i denne tjenesta, seinere alle man kunne få tak i, også løsarbeidere og sågar uteliggere. Årstallet er 1944, og desperasjonen til nazi-regimet var åpenbar.
Med ca 400 AT-folk på hver side av toppen av Korgfjellet klarte man da å få til en kjørbar veg i november 1944. Folka bodde i tilsammen 25 brakker på Gjeskhåjen, Granhatten og Preikstolmoen, videre Svalvassdalen og Steinmoen på sørsida.
Dette var akkurat i tide til returtransport i løpet av vinteren 1945 av rundt regna 250 000 tyske evakuerte soldater fra Østfronten, og et betydelig antall ?nnmarks?yktninger etter nedbrenninga ved tyskernes tilbaketrekning.
Ny veg – gamle minner
De svakeste stykkene RV 50 ble utbedra ganske raskt etter krigen, men fjellovergangen var en flaskehals, spesielt vinters tid. Et forsøk på bedring ble utført på korgensida i 1983, men det som da var blitt E6 holdt ikke moderne standard. Dagen tunnell gjennom Korgfjellet ble åpna i september 2005, og etter en del viderverdigheter fungerer den tilfredsstillende.
I disse dager er det 75 år sia de jugoslaviske fangene ble transportert hit. I den anledning har «Vennskapssambandet Norge-Vestbalkan», sammen med Vefsn og Hemnes kommuner, fått i stand en markering som vil foregå fredag 23.juni. Det vil bli avdukninger av de nye tavlene som er resultat av prosjekt «Blodveien» i Knutlia, på Fagerlimoen og ved Fjellstua på toppen av Korgfjellet. Det hele avsluttes med festlig samvær og St.Hansbål.
Rolf Fjellestad, som har vært prosjektleder «Blodveien», er også nåværende leder i Vennskapssambandet. Han forteller:
– Her kommer en delegasjon på nærmere 50 personer fra tidligere Jugoslavia, hovedsakelig Serbia, samt ambassadøren derfra og vår fylkesordfører. I tillegg ei dansegruppe på 12 medlemmer og ei ungdomgruppe på 20 fra våre vennskapskommuner Prokuplje og Gornji Milanovac. Disse skal møte våre ungdommer fra Hattfjelldal, Vefsn og Hemnes – og være gjester her ei uke.
Fjellestad ser fram til godt oppmøte også fra lokalbefolkninga, til avdukninger og taler fredag 23.juni klokka 12 i Knutlia og kl. 13 på Fagerlimoen. En egen «Fredsmarsj» vil gå kl. 17 fra Preikstolmoen og opp til toppen, der det kl. 18 er høytidelig markering, før St.Hansbål tennes kl 19.30. På fjellet vil det bli anledning til kjøpe mat og drikke.
Disse aktivitetene er Vennskapssambandets hovedarrangement ved 75 års-markeringa, som starta 20.juni i Narvik, gikk innom Fauske og Saltdal før den kommer til Korgfjellet.
Kilder: Statens vegvesenet
Bøker forfatta av tidligere fanger
Intervju tidsvitner Serbia og Korgen