Elevene i skolene i Hemnes har historisk sett ligget lavt på realfagskunnskap. Nå tas det et realt tak for å heve kunnskapen, og satsingen starter allerede i barnehagen, Hemnes har blitt en realfagskommune.
Formålet med tiltaket Realfagskommuner er å utvikle systematisk kunnskap om hvordan kommuner, barnehager og skoler i praksis kan oppnå bedre resultater og økt kompetanse i realfag. For å bli realfagskommune må kommunen forplikte seg til å arbeide systematisk og helhetlig for å forbedre barn og unges kompetanse og resultater i realfag, fra barnehage til fullført grunnskole.
Satsingen bygger på et nasjonalt krafttak for å heve norske elevers realfagskompetanse, og Hemnes kommune blir nå med i den tredje puljen av kommuner. Totalt er 54 kommuner med i de tre puljene, sammen med Hemnes er det 10 øvrige kommuner med denne gangen, blant annet Øksnes og Sørfold fra Nordland. På internasjonale sammenligninger har norske elever kommet dårlig ut i realfag, og på nasjonalt nivå scorer Hemnes lavt.
Enhetsleder for skole, Rolf Arne Westgaard, forteller at å bli en realfagskommune gir både muligheter og forpliktelser for Hemnes kommune.
– Om halvannet år må vi ha klar en plan som omfatter realfag fra barnehagen og ut grunnskolen. Målet er å heve kompetansen, på nasjonale prøver har vi for mange som ligger på de laveste nivåene, de skal opp ett eller to trinn. Vi ser at Hemnes over tid har scoret lavt på disse fagene, og dette er bakgrunnen for at vi søkte om å få være en del av den nasjonale satsingen, forteller Westgaard.
Som deltaker i prosjektet følger det både statlige penger og tilgang til ulike ressurser. Det er blant annet satt av 2 millioner kroner til en tilskuddsordning for innkjøp av utstyr som kan styrke arbeidet med realfag i barnehagene blant de 11 kommunene som er i denne puljen.
– I Hemnes er det både sosiale utfordringer og generelt sett et lavt nivå på utdanning. Her er barnehagene viktige, å lære å gå på skole tar nemlig tid. Vi ser at elevene i de laveste trinnene scorer svakt, etter hvert lærer man bedre og bedre men vi kommer for sent i gang, dermed blir elevene på etterskudd, forklarer han.
Han bekrefter at lav utdanning ofte kan gå i arv, men at en tidlig satsing skal avhjelpe dette.
– Betyr denne satsingen at andre fag nedprioriteres?
– Nei, med de svake resultatene fra skolene i Hemnes er dette noe vi hadde vært nødt til å ta tak i uansett, nå får vi både økonomisk bistand og faglig støtte. I tillegg skal vi jobbe i nettverk som skal involvere alle skoler og barnehager i kommunen. Vi ser for oss at barnehagene og klassetrinnene 1-4 skal jobbe tett sammen. Lærdommen vi trekker fra nettverksarbeidet er noe vi håper å utnytte også i andre fag, forteller Westgaard,
Han er opptatt av at de skal koble realfag opp mot andre fag, og ikke isolere det.
– For å lære godt er det viktig å vise realfags plass i samfunnet, og at det ikke blir for teoribasert. Når en unge i barnehagen peker på et kvadrat og stiller spørsmål må vi kunne gi gode svar som danner kunnskap, forklarer enhetslederen.