Da entusiastiske hemnesværinger i Hemnes Båtbyggerhistoriske forening hentet hjem MK Remi Ketil fra Meløy til Hemnesberget i april i fjor, var man klar over at en snarlig slipsetting var høyst påkrevd.
Men først måtte man sørge for en solid nok økonomi som ville gjøre dette mulig. Derfor ble all innsats lagt ned for å søke om diverse fond for midler, og for å gjøre den 49 år gamle hemnesbygde fiskebåten ship shape overvans. Slipsettinngen måtte vente et års tid. Til nå i vår.
Torsdag 27. april stevnet skuta ut Ranfjorden med kurs for Herøyholmen og slipen der. Været var gnistrende fint, og flere ivrige karer var med ombord, klar for stor dugnadsinnsats. Flere hemnesværinger kom også til Herøy i de neste dagene.
Allerede samme dag var båten oppe på tørt land i strålende vær, og man gikk løs på skuta med høytrykkspyler, skraper, stålbørster og vinkelsliper med grovt sandpapir. Først ble skroget under vannlinjen spylt med en kraftig høytrykkspyler, før man gikk løs med annen redskap. Propellen, roret, kjølen og hele bunnen opp til vannlinja var så overgrodd med rur at båten nok ikke kan ha vært oppe for full overhaling på flere år.
Først når all rur og annen groe og elendighet var fjernet fra skutens skrog kunne man gå over alle nater med nytt drev og forsegling. Samtidig fortsatt man på skroget over vannlinja. Noen jobba i maskinrom og i styrhuset.
Da vi fikk anledning til å avlegge det eventyrlige dugnadsprosjektet et lite besøk en uke etter at Remi Ketil gikk fra kai på Hemnesberget, var arbeidsstokken redusert til 3 mann. Vi ba ildsjel nummer 1, Stein Dahlberg, om å redegjøre litt for hvor mye de har fått gjort og hvordan det har gått med arbeidet så langt.
– I løpet av helgen var vi totalt 15 dugnadsvillige her ute som alle gjorde en uvurderlig stor innsats, forteller Dahlberg. Bunnen ble spylt og skrapet, og naturligvis grundig inspisert. En del dårlige nater ble rengjort for senere oppdriving og forsegling. Propellen ble rengjort og polert. Skutesiden ble slipt ned og smøring påbegynt. Avløp fra byssa er montert. I maskinrommet er det gjort en kjempejobb med opprensking av gammelt hydraulikkopplegg. Skroggjennomføring for WC er demontert og skal fornyes. Inntak til brann/spylepumpen er grundig sjekket og funnet i orden. Lensesysemet er overhalt. Skutebunnen er rengjort så godt det lar seg gjøre. Nå er vi bare 3 mannskap igjen. Skutesiden er ferdig lakkert. Driving av nater i bunnen er påbegynt. Montering av ekkolodd og radar er straks fiks ferdig. Nå håper vi det er noen flere medlemmer som har anledning til å ta seg en tur utover så vi kan gjøre oss helt ferdig her i løpet av helgen. Det koster jo en del pr døgn vi står her på slipen. Men vi har fått utmerket service her hos Harald Thoresen (navnebror av foreningens egen Harald Thoresen). Heldigvis har vi fått løfte på 100.000 kroner av Sparebank1 NordNorge, øremerket oppussing av bunnen.
Nei, det hersker ingen tvil, å få Remi Ketil til å skinne nesten som ny er krevende. Men optimismen og pågangsmotet til de involverte er det lite å si på. ? Vi har hatt det kjempefint denne uka vi har vært her. Hard jobbing og sosialt samvær går hånd i hånd. Dette er jo noe vi brenner for, kommer det kontant fra Egil Jensen og Stein Dahlberg.
Foreningen som eier MK Remi Ketil har allerede over 100 betalende medlemmer. Mange av disse har i tillegg bidratt jevnt og trutt med verdifull dugnadsinnsats. Mer vil det bli når den ærverdige 50-åringen kommer hjem til Hemnesberget mandag 8.5 etter sitt nødvendige opphold på slipen i Herøy.