Er det manglende vilje hos politikere og administrasjon, eller er det Statens vegvesen som er vrang?
I siste kommunemøte var reguleringsplan for Olderneset Vest oppe som en referatsak. Dette er området vest for E6, på motsatt siden av E6 i forhold til Korgen Vertshus og Korgensenteret. Et enstemmig kommunestyre vedtok i februar i fjor at dette området skal reguleres til næringsformål. Kommunestyret begrunnet vedtaket med at det finnes interessenter som ønsker å bygge, denne interessenten er IP Elektro.
Tynt referat
De ulike løsningene som er skissert i sakspapirene tar utgangspunkt i et møtereferat der Statens vegvesen konkluderer med at det er ulovlig å anlegge rundkjøringer samt at det må være minst 500 meter mellom kryss. Deretter konkluderer de med at en adkomst må skje gjennom en under- eller overgang som Hemnes kommune må betale selv.
I dag er det 700 meter mellom kryssene i Korgen, men i referatet trekkes det fram at det er mindre enn 500 meter til brua uten at det er forklart hva dette har med saken å gjøre.
Rundskrivet som «forbyr» rundkjøringer inneholder en rekke unntak og framstår mer som en «veileder» enn «lov». Møtereferatet inneholder kun vegvesenets argumenter og deres konklusjon, og ingen spor av at de har lyttet til lokale argumenter eller drøftet alternative løsninger.
Krysskluss
E6-krysset i Olderneset ble anlagt for flere tiår siden. Det mangler trafikkøyer og en oppmerking som gjør det trafikksikkert, slik for eksempel kryssene på Bjerka og Finneidfjord har. Det har vært gjort forsøk på å forbedre kryssene med noen «utvekster» som ikke er intuitive og skaper flere farlige situasjoner istedenfor færre.
Dette krysset er trolig det mest trafikkerte krysset mellom Mo i Rana og Mosjøen, men bærer planmessig preg av midlertidighet og nødløsninger i påvente av et permanent kryss.
Dermed må en tilgang til området skje gjennom en undergang eller overgang over E6, en løsning kommunens administrasjon mener vil koste minst 25 millioner. På denne bakgrunn har formannskapet enstemmig vedtatt å legge bort planene.
Arbeiderpartiets Otto Jonny Derås reagerte svært sterkt på saken, både at den ikke lå til politisk behandling i kommunestyret, og ikke minst konklusjonene.
– Ettersom det er kommunestyret som har vedtatt at det skal utarbeides en reguleringsplan er det bare kommunestyret som kan vedta å endre dette, formannskapet har ikke fullmakt til å ta en slik beslutning. Her er det interessenter som har vokst ut av sine lokaler og i dag jobber i kontainere. De vil sette opp et framtidsrettet og miljøvennlig bygg, men blir henvist til å bygge på Bjerka når de vil bygge i Korgen, sa han og henviste til at kommunestyret har vedtatt flere ganger at det skal være tomter tilgjengelig på alle tettsteder i kommunen.
Kritiserte saksutredningen
Han var deretter svært klarmeldt i hvordan han mente denne saken har vært håndtert.
– Jeg har ikke sett maken til elendig saksframlegg, det er et møtereferat ført at vegvesenet fra 2016 som ikke sier noen verdens ting. Formannskapet har fått framlagt at en planløsning skal koste 25 millioner, dette er tall tatt fra lufta og de skisserte løsningene har store feil, sa en særdeles engasjert Derås.
Han henviste blant annet til opplysninger i saksframlegget om at dagens undergang har en høyde på 3,5 meter mens behovet er satt til 4,5 meter.
– Jeg har selv vært å målt, det 4,7 meters høyde. Det er en uvilje mot en løsning, denne saken må tilbake til kommunestyret for behandling, det er kommunestyret som har vedtatt regulering og bare de som kan endre vedtaket.
Derås? sterke karakteristikker falt mange tungt for brystet, og ordføreren forsøkte å begrense taletiden under henvisning til «alminnelig taletid» uten å oppnå respons.
– Vi i administrasjonen ser fram til kommunestyremøtene, når jeg hører slikt blir jeg bare trist, sa rådmann Amund Eriksen, og gjorde samtidig oppmerksom på at det ikke er administrasjonen som setter opp sakslisten.
Selvkritikk
Etter en replikkordveksling om tall fra løse luften tok Eriksen selvkritikk på at underlagsmaterialet som viser tallene burde vært vedlagt.
Ordfører Christine Trones måtte etter hvert innrømme at saken skulle vært opp som behandlingssak.
– Jeg forsto vedtaket slik at man ble bedt om å drøfte saken, og da fant et enstemmig formannskap ut at kostnadene ble for høye. Jeg må gi Otto rett i at saken må tilbake til kommunestyret, den skal komme opp på sakskartet.
Derås? partikollegaer Vidar Lenningsvik og Tord Johansen tok også til motmæle mot karakteristikkene Derås avga, og spesielt Johansen var opptatt av å ikke komme på kant med administrasjonen.
Etter at det ble avklart at det ikke finnes et begrep som «alminnelig taletid» benyttet Derås seg av retten til å ta ordet i saken en siste gang.
– Dette krysset er ikke fullkanalisert, og er i dag et ulykkespunkt. Da sentrum i Korgen ble flyttet blokkerte Statens vegvesen planene for Olderneset vest ved å hevde de vurderte to bruer over Seljebakkneset for å unngå svingen nord for Korgen. Dette har de forlatt, nå kan vi ikke godta at de skal blokkere utviklingen i Korgen lenger, avsluttet Derås.
Etter hvert ble det klart at det var bred enighet om at saksgangen ikke hadde vært tilfredsstillende i saken, men etter at administrasjonen ga løfte om å ta en ny forhandlingsrunde med tanke på et vanlig kryss valgte kommunestyret å ikke vedta Derås? forslag som også omfattet å tildele tomt til IP Elektro.