Det kjøres, graves og sprenges fortsatt ute på Hemnesberget. Nå er det nytt kloakkrenseanlegg som står for døren. Ut i fra tegninger og opplysninger blir dette et nytt og merkbart landemerke i strandsonen.
Etter at plasseringen for det nye renseanlegget ble avklart for ei god stund siden, er det nå full drift i området øst for veien til moloen. Johansen Maskin AS har fått anbudet med oppfylling og klargjøring av tomt for det nye avløpsrenseanlegget som Hemnes kommune etter planene skal sette i drift i løpet av august 2017. Firmaet har satt på plass sumpstasjonen, samt koblet til overvannsavløpet som er lagt ut på dypt vann. De har også sprengt seg opp mot Lapphellveien hvor de har satt ned flere kummer for tilkobling av vann og avløp.
Videre er det foretatt stein plastring ut mot fjorden.
Ingeniør Atle Tollånes er den i Hemnes kommune som har ansvaret for dette arbeidet.
– Det som nå er klart er at Johansen Maskin AS skal fortsette grøftearbeidet langs Lapphellveien frem til der grøfta tar av opp mot FV 808. Det er ca. 40 meter med grøft. Hvem som skal ta grøfta og rørgata videre derfra er ikke avklart pr. i dag, bestemmelsen vil være avhengig av kostnader sier Atle Tollånes, og føyer til at Lapphellveien kommer til å være stengt mens arbeidet utføres.
— Hvem er det som skal sette opp bygget og montere det tekniske?
– Hemnes kommune har en kontraktspart som heter Salsnes Filter AS, og avtalen er en totalentreprise. Dette vil si at betongarbeidene, bygget og renseteknologien leveres av dem, men via noen underentreprenører. Selve bygget og betongarbeidene er det Overhalla Bygg leverer, og det er forventet at arbeidene med betongarbeidene vil starte medio mars, forteller Tollånes.
— Hvordan er videre fremdrift og kostnadene for dette prosjektet?
– Fremdriften er som sagt planlagt med oppstart med bygget medio mars. Etter det vil vi se på detaljer i forhold til fremdriften. Når det gjelder totalkostnadene så har vi en budsjettramme på 21,3 millioner, sier prosjektlederen.
Av tegningene kan vi se at bygget blir på to etasjer, og at den arkitektoniske utformingen relaterer seg til i en bygning i bryggestil.
– Det vil bli tre toaletter i bygget, men hvordan og når disse skal være åpne for publikum vet jeg ikke. Videre blir det kontor og garderobe for driftspersonell, og i en carport skal brannvesenets IUA-båt ha plass. I tilknytning til dette blir det også et lager for noe brannteknisk utstyr, forteller Atle Tollånes.
IUA er en forkortelse for Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensing.
– Bygget vil med hensikt bli plassert høyt i forhold til moloen. Moloen ligger på kote 2,6 men bygget vil bli på kote 3,5 og 4,0. Av den grunn hever vi også litt av veien ut til moloen, samt området ned mot bygget. Dette vil da forbedre adkomsten til containerrommet. At bygget blir plassert så høyt er også med tanke på et høyere havnivå, samt at ismasser ikke skal bli presset inn mot bygget, forteller Atle Tollånes til slutt.