Møbelmessa «Stockholm Furniture & Light fair» arrangeres årlig i Stockholm. Fra Hemnes er NCP en fast deltaker.
Denne messa er den eneste i sitt slag i Norden, og besøkes av ca. 40.000 mennesker i de fem dagene den varer. Dette er ei internasjonal messe hvor andelen av utenlandske utstillere og besøkende øker for hvert år. NCP leverer innen produktgruppen som heter kontraktsmøbler, møbler til store private aktører i proffmarked og det offentlige i motsetning til hjemmemøbler som vi handler på møbelbutikken. De siste årene har det vært en dreining mot bruk av en del kontraktsmøbler også i hjemmemarkedet, som for eksempel spisestuestoler.
NCP har i dag et salgskontor i Sverige med en ansatt i Lycksele og tre selgere som jobber mot forhandlere i Sør-Sverige. I Danmark er det en selger som også jobber mot forhandlere.
– Dette er ei messe dere har besøkt flere ganger. Hvor stor er nytten?
– Dette er ei stor messe i nordisk sammenheng, og vi har vært med der stort sett hvert år, med noen få unntak, siden 1989 da NCP kom til Hemnesberget. Denne messa går over fem dager, og de fire første dagene er avsatt til forhandlere, interiørarkitekter, designere og i det hele tatt de som jobber med produktene som vises frem her, sier Markedssjef Ragnhild Johannesen hos NCP.
– Det er også her studenter, som deltar med egne stands, viser frem det de ser for seg som fremtidens produkter. Skoleklasser er innom for å se på hva som rører seg i dette markedet, de får inntrykk og ser nye trender. Dette gjelder jo for alle som deltar, og det er avsatt tid til leverandørmøter. For oss er dette en viktig møteplass når vi tenker nytt i forhold marked og produkter. Her kan vi knytte kontakter, og kanskje avtaler med nye designere som for oss kan gi større bredde i vårt sortiment, forteller Ragnhild Johannessen videre.
– Hvis du skal si noe konkret i fra årets messe hva blir da det?
– Det er viktig å få vise oss fram. At møteplassen og samtalene finner sted er også avgjørende for fremtiden. Denne gangen hadde vi samtaler med mulige samarbeidspartnere fra England, Finland og Nederland. Dette er i hovedsak land som vi ikke har hatt som fokusområde tidligere, og videre samtaler og møter vil vise om våre møbler etter hvert havner der også. Vi ser også at det oppstår større og større samarbeid mellom oss aktører i Norden, som et resultat av et tøft marked de siste årene hvor finanskrisa og globaliseringen har gjort konkurransen hard og fortjenestemarginene mindre, sier Ragnhild Johannessen.
– Hva med fremtiden her på Hemnesberget?
– Den ser vi positivt på. Selvfølgelig har vi en del utfordringer med spesielt frakt og logistikken herfra, vårt største marked befinner seg tross alt sør for Nord-Norge. Men vi har helt fra starten av vært beviste på økonomi og markedsmuligheter, filosofien har hele tiden vært at bedriften skal skape arbeidsplasser i Hemnes kommune. Vi skal følge opp vårt samfunnsansvar, i snart 30 år har vi fulgt dette. Med henblikk på de utfordringene jeg har nevnt, har dette gjort at vi må tenke nytt og bli bedre og bedre med det vi gjør. De siste årene har vi hatt stort fokus på logistikk og optimalisering, som har ført til gode forbedringer. Og akkurat nå tilrettelegges og forbedres uteområdene, og vi satser på fornying og utvidelse av vår maskinpark som igjen gir oss større muligheter.
Jo vi liker oss her, og vår filosofi gjelder fortsatt, sier Ragnhild Johannsen med et smil.