Hvert år arrangerer Korgen sentralskole matematikkens dag på mellomtrinnet, der elevene fra 5.-7. klasse blir delt inn i lag for å konkurrere i matteoppgaver. I år som før er det guttene mot jentene, og elevene blir delt inn i grupper bestående av minst en elev fra hvert trinn.
Prestisje å vinne
Per Arne Skreslett, kontaktlærer for 7B, forteller at det er stor prestisje å vinne matematikkens dag, ikke minst det å vinne over det motsatte kjønn i antall samlet poeng.
– Guttene har aldri slått jentene, men i år ser det ut til at det kan bli jevnt, forteller Per Arne.
Oppgavene er varierte og består av blant annet problemløsning, PC-oppgaver og regnearter.
– Det er oppgaver der alle elevene kan være med å bidra, og de aller fleste får det til. Det er en fordel at gruppene er inndelt på tvers av trinnene, da det er ulikt hvem av klassene som har gått gjennom de ulike temaene sist, forklarer Per Arne.
Vinnerne får spandert pizza fra Vertshuset som premie. Guttene og jentene med mest poeng, amt den gruppen med best oppførsel, stikker av med denne gjeve prisen. Så lærerne opplever en del smisk.
– Det er klart at det blir en del smisking når det skal kåres en gruppe med best oppførsel. Jeg har fått hørt flere ganger i dag hvor fin genser jeg har, smiler Per Arne.
Litt vanskelig
Julie, Elise og Julie som går i 5. og 6. klasse, sitter ute i gangen og ser fortvilt ned på et ark.
– Det er litt vanskelige oppgaver. Denne handler om solsystemet, forteller Julie.
– Ja, og vi har egentlig en annen jente fra 7. klasse på gruppen, men hun er hos tannlegen, så vi er en for lite, fortsetter Elise.
Morsomt med samarbeid
På datarommet møter vi en guttegruppe fra 6. og 7. klasse, som har som mål å vinne hele konkurransen.
– Dette er noe vi gleder oss til. Dette er mitt tredje år med matematikkens dag, forteller Håkon fra 7A.
– Det er også artig å kunne prøve oss på oppgaver som dekker hele mellomtrinnet. Det er også morsomt å kunne samarbeide med de andre klassene, forklarer Sigve fra 7B.
Mathias og Bjørn Harald fra 6A og 6B er enige med gruppen sin og konstaterer at det er ganske viktig å slå jentene.
– Det føles surt at vi aldri har slått dem før, sier Mathias.
Holder oversikt
På tavlen på et av klasserommene holdes det god oversikt over hvor mye poeng hver gruppe har, og hvem av kjønnene som er i ledelsen.
– Vi lager 25 oppgavesett. Der vi lærerne har laget fem oppgaver hver med ulik vanskelighetsgrad, forklarer Per Arne.
Ikke favorittfaget
I trappeoppgangen møter vi en guttegjeng på fem stykker men representanter fra hele trinnet.
– Matte er ikke favorittfaget mitt, forklarer Tobias fra 7A.
– Jeg syns matematikkens dag er OK, men oppgavene er ikke så variert, mener Eskild fra 7B.
– Dette er i bedre enn naturfag, forteller Oliver fra 6A. Som legger til at det er viktig at guttene vinner.
Jentene på topp
Til slutt ble det jentene som trakk det lengste strået, og guttene må vente et nytt år for å kunne bryte tradisjonen. Avisa Hemnes mener uansett at det viktigste er ikke å vinne, men å delta.