Det er ikke hver uke man har besøk av en gjeng skoleungdommer fra Spania på Hemnes sentralskole. Sist dette skjedde var for tre år siden, og da fra samme skole som nå.
Gjennom Comenius-prosjektet med Spania har Hemnes sentralskole hatt besøk av ungdomsskole elever fra en liten by vest for Madrid som heter Navaral de la Mata. Denne gangen er det 10. klassen som er vertskap for 20 spanjoler. Alle bor privat hos familiene til 10. klassingene, noe som gjør opplevelsene og samhørigheten større.
Det er rådgiver Roy Kjærstad ved skolen som forteller dette til avisen.
– Dette prosjektet er blant annet basert på utveksling av kultur og språk. Comenius-prosjektet er innenfor et EU- program som gir støtte til samarbeid innen utdanningssektoren. Med slik støtte koster dette vertskommunene lite. Med et slikt besøk planlegger vi og fokuserer på trivsel, kunnskap og samarbeid. Gjestene og vertskapet skal få muligheten til å skape vennskap, samtidig som gjestene skal få med seg vår historie og kultur. Det er viktig for oss at alle elevene tar del og inkluderes i programmene for denne uken, forteller Roy Kjærstad
– Hva har så programmet vært for elevene fra Spania.
– Da elevene kom til Hemnesberget tidlig søndags morgen brukte vi en del tid på å bli kjente. Da var foresatte og elever sammen her på skolen, før innkvarteringene ble gjort. Av program for øvrig så har vi hatt omvisning og fått kunnskap om bunkersen som skoleelevene har restaurert. Videre har vi lagt vekt på å fortelle om Hemnesberget, og Hemnes Kommune. Vi har vært oppe ved polarsirkelen en tur, noe som for utlendinger er stort, sier Kjærstad.
Spanjolene har også vært på besøk i småskolen.
– Her har gjestene fått kunnskap om skoledagen til disse elevene. Videre skal vi i kirken en tur. Våre kirker er jo helt forskjellige fra det som spanjolene er vant til. Lørdag blir det en tur ut i naturen, og da skal vi opp i paradiset på Hemnesfjellet. Vi håper at snøen kommer til da, aking og skigåing står nemlig på programmet.
Hemnesberget har en historie som kan knyttes sammen med spanjolenes, noe som ble tema da Steinar Jørgensen fortalte om båthistorien fra vikingetiden fram til moderne tid.
– Denne delen av kunnskapsutvekslingen fikk vi ta del i da Steinar Jørgensen fra Kystlaget Ranfjorden entret podiet og tok elevene med på sin historiske fortelling, på engelsk. Med stor innlevelse og kunnskap tok han klassen med på en reise helt fra vikingetiden, med Eirik Blodøks og Leiv Eriksson, og frem til i dag. De fikk høre om båtbyggertradisjonene, og ferdene som gikk på elvene over hele Europa den gangen. Forskjellen på styrbord og babord ble forklart med utgangspunkt i vikingebåtene og hvordan de ble rodd og styrt.
Columbus oppdaget Amerika i 1492, han reiste da under spansk flagg, dette ble sett på i lys av vår egen Leiv Eriksson som gikk i land i Nord Amerika rundt år 1000.
Bacalaoen og klippfisken fikk de spanske elevene til å nikke gjenkjennende.
I det hele tatt fikk elevene en fin gjennomgang av båttradisjonene, og kystkulturen gjennom tidene, og han avsluttet med bilder og fortellinger om at man i dag har tatt opp tradisjonene med å bygge båter ut i fra de historiske modellene.
Senere på dagen fikk elevene se på og prøve både klinking og bruk av båtklammer inne i Elvdalen hos Steinar Jørgensen.
Rektor Inmaculada Gonzáles og elev Marta Barrios kunne fortelle at oppholdet så langt hadde vært helt perfekt. Inmaculada har selv vært involvert i Comenius-prosjekter i mange år, og forteller at hun ser veldig godt nytten av dette. Elevene åpner seg mer, og blir interessert i andre kulturer. De tør involvere seg med folk de ikke kjenner, og får en klok og nyttig forståelse av andre sine kulturer. I det hele tatt så vokser elevene i forhold til språk, kulturer og medmenneskelighet.
Også Marta forteller at slik utveksling gir gode opplevelser og nye bekjentskaper. Elevene har opprettet egen database for å kunne holde kontakten med hverandre også i ettertiden. Hun gleder seg til gjenvisitten fra Hemnes sentralskole som finner sted i april i år.