Mens Helgeland Sparebank stengte lokalbanken på Hemnesberget har nå Sparebank 1 Nord-Norge gjenåpnet sitt kontor. Dermed kan nye og gamle kunder møte en bankansatt ansikt til ansikt.
Mens lokalbefolkningen fortsatt snakker om Helgeland Sparebanks tilbaketog fra Hemnesberget ved årsskifte velger nå konkurrenten Sparebank 1 Nord-Norge opp på tettstedet. Banken har tidligere hatt samme tjeneste tilgjengelig, og nå er de altså på plass igjen i Torggata.
– Hvilke tjenester kan hemnesværingene få hvis man ønsker å besøke dere?
– Det vi nå gjør er at kundene kan avtale å møte oss her på Hemnesberget. Vi vil kunne gi rådgivning innen alle våre områder, inkludert forsikringsprat. Dette gjør vi for at vi ser at våre kunder ønsker å kunne møte oss her istedenfor å måtte reise til Mo i Rana, sier rådgiver Åse Lantz-Juløy, som er den som kommer til å betjene dette kontoret.
– Vi satser på at vi er her en dag i uken, og da samle avtalene til denne dagen. Dette er slik vi ser det nå, men behovene videre vil være med på å styre dette. Vi skal jo være en lokal bank, og vi har stor tro på Hemnesberget og det som skjer her. Vi har jo vært med på støtte til mange lokale tiltak allerede, fortsetter Åse Lantz-Juløy.
– Vil dette si at det også dukker opp en minibank her?
– Nei slik blir det nok ikke. Som de fleste andre bankene ser vi også at banktjenestene går mer over til digitale løsninger. Banktjenestene i form av behandling av penger forsvinner mer og mer. De digitale løsningene med nettbank, terminaler, mCASH, Vipps og lignende overtar nå mer av det folk tidligere gikk i banken for å få gjort.
– Vi har imidlertid fortsatt kunder som benytter telefonbank, men også der ser vi at andre og nye tjenester overtar. Men dersom det er kunder som har problemer med de nye tjenestene, så kan de avtale med oss her for å få hjelp og bistand. Jeg og banken ser nå frem til å kunne være til stede her på Hemnesberget, slik at kunder lettere kan få oss i tale, avslutter Åse Lantz-Juløy.