Før vinterferien fikk ungdomsskoleelevene ved Bleikvassli og Hemnes sentralskole et stort og viktig innblikk i deres valgmuligheter når det kommer videregående skolegang. De to skolene samarbeidet om å tilby utprøving av utdanningsprogrammer fra VGS, hvor hver elev fikk to todagers kurs. Begge tjente på den vellykkede symbiosen da de hver for seg ikke ville klart å gi elevene liknende bredde i valgene.
Ved Hemnes sentralskole har administrasjonen fulgt sin tradisjon ved å samle opp alle timene i faget Utdanningsvalg til én ukes praktisk utprøvning. På menyen stod hele ni ulike utdanningsprogram. Rektor Tore Wetting er overbevist over at en slikt skreddersydd uke vil gi elevene større innblikk enn en times lesing i uka.
– Jeg har fått optimal respons fra elever og lærere, som synes karriereuken var en stor suksess. Vi ser på det som en stor fordel for elevene å faktisk kunne oppleve en tilnærmet lik hverdag som i fagene, istedenfor å ha vanlige timer bestående av lesing av tekster, utkryssing av skjemaer og halvhjertet søking på Internett. Det å samle opp disse timene til en unik uke var utfordrende med timeplanen i bakhodet, men resultatet var definitivt verdt strevet. Disse smakebitene skal gjøre våre fremtidige videregående-elever bedre rustet via praktisk innsikt i linjene. Vi kommer definitivt til å fortsette med denne suksessfulle løsningen i årene som kommer.
Det er ingen tvil om at ungdomsskoleelevene fra Bleikvassli og Hemnes sentralskole har lært og hatt det gøy gjennom uka. Det spenstige prosjektet brøt opp i den gjerne ensformige skolehverdagen da lekser og klasseundervisning ble lagt til side, til fordel for de respektive linjenes spesialkurs. Forhåpentligvis er elevene nå mer orientert, fokusert og motivert rundt de programmene som de vurderer å velge.
Solid samarbeid
Takket være samarbeidet mellom de to skolene var de sammen i stand til å tilby rekordmange smakebiter på utdanningsprogrammer. Da Studiespesialisering, Idrettsfag, Drama, Elektrofag, Restaurant- og matfat, Helse og oppvekst, TIP (Teknikk og industriell produksjon), Medier og kommunikasjon og Service og samferdsel ble holdt kurs i, fikk mange ungdomsskoleelever en pekepinn på hva de ønsker å søke seg til. Især for tiendeklassingene var det av høy viktighet, ettersom de i løpet av februar måtte levere sin endelige søknad for videregående skole. Roy Arne Johansen, rådgiver ved Bleikvassli skole, er stolt over å kunne holde et slikt samarbeid med en såpass nærliggende skole.
– Karriereuka var et flott samarbeid mellom Hemnes sentralskole og Bleikvassli skole. Som lærer i elektrofag traff jeg positive elever som gjorde en flott innsats og var trivelig å samarbeide med!?
Koordinert av Ørjan Kulseng Johansen ved Opplæringskontoret i Nord-Helgeland, fikk noen av elevene som valgte Service og Samferdsel oppleve flere spennende bedriftsbesøk. Opplegg hos Trenor, Posten og Fylkesbiblioteket blant andre bedrifter ble godt likt av de besøkende elevene. I tillegg lærte de hos representanter fra hotell, verksted og varehandel-næringen.
Det å delta i en EU-kontroll hos verkstedeier Ketil Christensen er utrolig mye mer givende enn bare å lese om å være en mekaniker. Praktiske undervisning gir helt annen innsikt i hva som kreves for å mestre et yrke, både når det gjelder formell og uformell kompetanse. Å besøke arbeidsplassen og delta sammen med profesjonelle yrkesutøvere gir elevene større forståelse og erfaringer som grunnlag for å foreta et yrkesvalg, enn bare å høre en rådgiver eller lærer fortelle om det.
Rektor Tore Wetting er klar på at hovedmotivasjonen bak opplegget er å forebygge frafall i videregående skole. Å falle utenfor utdanningsløpet er forferdelig vanskelig for de det gjelder, og det å havne et år bak sine jevnaldrende kan være tungt når det gjelder selvtillit og mestringsfølelse. I tillegg er det økonomisk utfordrende både for elever og samfunnet, siden man kommer senere ut i arbeidslivet og verdiskapingen. Det føles unødvendig hvis feilvalgene skyldes manglende informasjon eller kunnskap om utdanningsprogrammet man har tatt. Så selv om Hemnes Sentralskole har hatt noen ekstra utgifter for å tilrettelegge for det praktiske opplegget rundt Utdanningsvalg, vil dette være en god investering sett i forhold til de kostnadene man får dersom elever må gjøre omvalg senere. Det gjenstår å se hva avgangselevene velger, men forhåpentligvis har de fleste gjort et valg de slipper å gjøre om på senere.