Sparebankstiftelsen på Helgeland har tilgodesett Hemnes Båtbyggerhistoriske forening med hele 500.000 kroner til restaurering av «Remi Ketil».
Remi Ketil som er på hele 64 fot forlot slipen på Skipsbyggeriet på Hemnesberget i 1967. Den 4.april 2016 ankom båten på nytt Hemnesberget, og til sin opprinnelige fødeplass.
Siden den gang er det allerede utført et formidabelt dugnadsarbeid på båten. Men i begrunnelsen for søknaden om støtte, fremkom det at det fremdeles gjenstår mye arbeid. Dette har Sparebankstiftelsen grepet fatt i, og dermed bevilget penger.
– Hemnes Båtbyggerhistoriske Forening søkte i høst Sparebankstiftelsen Helgeland om støtte til restaurering av MK Remi Ketil i hht utarbeidet restaureringsplan, og vi har nå fått melding om at stiftelsen bidrar med 500.000 til restaureringen, forteller leder i Hemnes båtbyggerhistoriske forening, Svein Erik Hjerpbakk.
– Tildelingen er betinget av at midlene ikke inngår i foreningens og/eller fartøyets ordinære drift. Disse midlene er svært viktig for det videre arbeidet med MK Remi Ketil, og et viktig bidrag til at Hemnes Båtbyggerhistoriske Forening kan få båten tilbake i best mulig autentisk stand ? til glede for hemnesværinger, skoleelever, turister og andre interesserte.
Utover det nødvendige restaureringsarbeidet har foreningen planer om at båten skal være et flytende kompetansenseter for formidling av båtbyggerhistorien spesielt, og industrihistorien på Hemnesberget generelt.
– Dette inngår også i grunnlaget for søknaden. Vi er utrolig stolt og glad for å ha blitt tilgodesett disse midlene, avslutter en svært tilfreds Hjerpbakk.
En annen av drivkreftene bak prosjektet er Stein Dahlberg.
– Hva betyr en slik gave for dere?
– Dette er jo helt fantastisk. Julekvelden kom tidlig i år, og det er vi kjempeglade for, sier Dahlberg.
– Vi har jo ei kjempelang liste med ting vi må gjøre, og ting vi ønsker å gjøre. Over nyttår må vi sette oss ned for å prioritere oppgavene. Men vi har allerede snakket om at vi må få ordnet med vann og varme om bord. For tiden jobbes det med totaloppussing av byssa, men denne får vi gjort ferdig utenom disse pengene.
– Til våren må båten opp på slip, og da skal alle skroggjennomføringene skiftes/utbedres. Vi skal også bunnsmøre båten, med det regner vi som vedlikehold, og bekostes av andre penger, forteller en glad Stein Dahlberg.
– Ut over dette er det mange ting som vi har i tankene. Båten skal jo brukes, og kanskje må den gjøres litt mer publikumsvennlig som det heter. Lasterommet er jo en del av båten som kanskje kan tas i bruk, og ikke bare stå tomt, avslutter Stein Dahlberg.