Korgen sentralskole står ennå ovenfor store utfordringer på husfronten. Dette gjelder også for kroppsøvingsfaget. På Korgen samfunnshus fikk de nylig hjelp til danseundervisning fra Tip Toe Dansestudio.
Inne i salen på samfunnshuset høres taktfaste rytmer som plutselig stilner, så kan man høre en stemme som sier: ? Kjempebra! Det hær tok dåkk fort!
Det er dansepedagog Janne D. Kristiansen som holder på å lære elevene i 9. og 10. klasse å danse. Elevene er stilt opp på rekker og utfører ulike bevegelser til rytmene fra en stor bomblaster (bærbart stereoanlegg). De rettledes og får demonstrert de neste trinnene og bevegelsene av en tynn mørk dame med store øyne, som engasjert følger med på elevenes innsats og bevegelser.
–Hva er det egentlig som foregår her?
Janne tar seg en liten pause, mens hun setter elevene til å løse en oppgave med å lage en egen øvelse til dansen.
– Her er det kurs i grunnleggende hip-hop og kreative øvelser, forteller den blide Tip-Toe jenta.
– Hva er bakgrunnen for at du underviser her på samfunnshuset i skoletida?
– Jeg fikk en telefon fra Korgen sentralskole hvor de forklarte problemene rundt skolebrannen og at de var i beit for en danselærer, så jeg sa ja og tok turen for å prøve å få til litt undervisning her. Jeg har egentlig ikke tid, men tenkte at siden det har vært brann så får man gjøre en ekstra innsats, forteller Janne.
– Hvordan har det gått så langt?
– Det har gått over all forventning. Her deltar jo ikke elevene på frivillig basis, slik det er på Tip-Toe, men det har gått veldig bra – det var full innsats fra alle etter to minutter, smiler hun før hun fortsetter inn i salen for å fortsette undervisningen.
Populært
SFO-leder og assistentlærer ved Korgen sentralskole, Trine Lise Skreslett, har også hatt sin del av danseundervisningen, men med en ulik type dans.
– Vi setter veldig stor pris på at Janne D. Kristiansen kunne komme å undervise i moderne dans. Dette er en del av fagplanen i kroppsøving med tema dans. Elevene har allerede fått undervisning i tradisjonsdans – linedance, sving og reinlender, forteller Skreslett, som mener det er veldig positivt at skolen kan få en slik dag til å skole inn danseundervisning til elevene. Det var elevenes eget ønske å få Janne hit. Det er et friskt pust i en ellers utfordrende hverdag og i påvente av en brakkerigg til undervisning. Det fører også til at klassene blir mer spleiset på tvers av klassetrinnene. Man kan se at elevene trollbindes av Jannes engasjement.
Det kan nok stemme bra, for det var ingen elever som hadde tid til å snakke med avisa denne dagen.