Fra og med 1. Januar 2017 vil kunder på Hemnesberget bli betjent fra Mo eller Korgen.
Dette var beskjeden kundene på Hemnesberget fikk pr. mail fra Helgeland Sparebank mandags ettermiddag . Styret i Helgeland Sparebank vedtok i styremøte 23.november at bankens kontor og minibank avvikles med virkning fra 1.januar 2017.
Om Hemnesværingene oppfatter denne endringen som en viktig, og nødvendig del av bankens visjons om å være en drivkraft for vekst på Helgeland, gjenstår å se.
Beskjeden som kunder på Hemnesberget fikk på mandag er noe mange har fryktet. Allerede da banken solgte seg ut som eier, og gikk over til å være leietaker, anså mange at dette var strategien mot nedleggelse.
Disse får nå rett.
At minibanken også forsvinner vil nok oppleves negativt. Mulighet til å ta ut penger har vært viktig for tilreisende og fastboende under sommerens festivaler, og nå sist under Jul på Berget.
Tjenesten med å kunne sette inn pengesedler i minibanken benyttes bla. av lag og foreninger som ikke betjener digitale innbetalinger, men har sedlene i handa.
Bente Bech Hansen er pr i dag den eneste ansatt ved banken på Hemnesberget.
– Hvordan ser du på forestående nedleggelse av arbeidsplassen din på Hemnesberget?
– Styrevedtaket i banken må også jeg forholde meg til, og for min del har jeg tidligere jobbet to dager i banken i Mo i Rana, og tre dager på Hemnesberget. Det som skjer nå er at jeg må bruke minimum fem timer av min fritid for å komme meg på jobb. Men samtidig så er fag-og det sosiale miljøet veldig viktig for meg, sier Bente Bech Hansen.
– Hva vil det bety for kundene på Hemnesberget at banken og minibanken nå blir borte?
– et er nok spesielt de eldre som vil merke det. Og det er jo mange som ikke har barn eller barnebarn som kan hjelpe dem. Ungdommen og de som behersker de digitale løsningene som banken tilbyr vil nok klare seg bra. Det er ikke mange av den kategorien som er innom banken.
– At minibanken blir borte betyr at det blir dårligere tilgang på kontanter. Også her er det nok de eldre som vil merke det mest. Dessverre er det også slik at det krever en tett oppfølging av en minibank. En binders, et strikk eller en post it lappe er nok til å stoppe automaten. Da må dette fysisk ordnes, noe som krever folk på stedet.
På sosiale medier registres det stort engasjement fra folk, og det er problemene dette skaper for eldre som får størst fokus. Mange forutser kundeflukt, og bytting av bank. Det settes også lit til at en annen bank kan få til en filial eller en minibank på Hemnesberget.
På Prix går samtalen om denne saken heftig, og temaet er at nå bytter vi bank.
Banken har jo vært en del av Hemnesberget i årtider, og vi har kunne stole på den, sies det.
Dag Hugo Heimstad som er direktør i personmarkedet for Helgelandsparebank svarer slik på våre spørsmål.
– Hvorfor legges banken på Hemnesberget nå ned?
– Dette er nok et resultat av den digitaliseringen av bankvesenet vi ser i dag. Bankene blir automatisert, og kundene benytter mer og mer disse tjenesten. Utviklingen gjør at små kontorer da er utsatte.
– At noen blir mer berørt enn andre beklager vi, og at det finnes mange eldre i denne gruppen vet vi også. Men vår erfaring er at svært mange eldre i dag benytter de digitale tjenestene, sier Dag Hugo Heimstad.
– Hva med minibanken og eventuelt kundeflukt?
– Minibanken på Hemnesberget legges ned pga. kostnadsnivået for driften. Når kontorene legges ned blir bankens kostnader med logistikk og drift av minibanken store.
For å imøtekomme lag og foreninger vil vi leie ut terminaler gratis. Og vi ser også at kontantsalg foregår mer og mer med eks. Vipps.
For øvrig så vil jo tjenesten finnes både i Korgen og i Mo i Rana.
– Når det gjelder kundeflukt så håper vi jo at kundene fortsatt vil være hos oss. Vi vil fortsette med å være en god og sikker bank for Hemnesberget. Vi vil også fortsette med å være tungt inne med sponsing og gaver. Men det er klart at dersom kundegrunnlaget svekkes kraftig, så kan dette også få ringvirkninger i forhold til våre engasjement på Hemnesberget, avslutter Dag Hugo Heimstad.