I helga åpnet igjen Korgfjelltunnelen for ferdsel. Bilister som har fryktet vintervei over fjellet fikk dermed nye utfordringer.
For både pendlere og skoleelever ble det en skikkelig blåmandag, å slippe «omveien» over fjellet ga absolutt ingen tidsbesparing. Skolebussen som går mellom Korgen og Mosjøen ankom godt ut i første time mens bilister som hadde avtaler eller jobb å nå opplevde at tidsskjema sprakk ettertrykkelig.
Etter å ha opplevd følgebil gjennom tunnelene både ved Bjerka og Finneidfjord dukket naturligvis en forventning om svært vanskelige tider i mange år opp på netthinnen til morgentrøtte veifarende.
Byggeleder hos Statens Vegvesen, Stian Pedersen Rystad kan imidlertid berolige en smule.
– Vi kjører med to ledebiler kontinuerlig og kolonnene møtes inne i tunnelen. Vi har kommet til at dette er den kjappeste måten å få unna trafikken på. Farten er riktignok tilpasset forholdene, men når jeg var med en tur mandag gikk det i cirka 50 km/t. Det som er viktigst er at det er sikkerheten til de som jobber inne i tunnelen, oppgaven til ledebilene er å føre trafikken gjennom tunnelen på en måte som ivaretar dette.
–Betyr dette at dere ikke kommer til å tilpasse «avgangstidene» etter kollektivtrafikken» eller ha faste tider som for eksempel pendlere kan forholde seg til?
– Nei, det ville betydd at vi må stoppe opp og vente og dermed gi mer ventetid. Vi har ikke fått noen henvendelser fra buss-sjåfører eller selskap om at dette er noe problem. Vi mener at ventetiden nå skal være mindre enn et kvarter om det kjøres kontinuerlig, og ledebilene har samband slik at de kan tilpasse seg til hverandre ved behov.
Han forklarer at årsaken til at de tar i bruk tunnelen nå selv om vinteren ikke har satt inn er massivt påtrykk.
– Både media, interesseorganisasjoner og enkeltbilister har presset på for å slippe å ta turen over fjellet. Vi satte derfor opp en dato, og denne har vi forholdt oss til.
Bilister kan fortsatt velge å ta turen over fjellet. Her har imidlertid ikke Statens Vegvesen lenger noen beredskap, og det er opp til kommunene å bestemme når veien stenges. Tidligere år har denne blitt stengt når den første snøen har landet.
Både ved Bjerka og Finneidfjord har jobben med tunnelene tatt lang tid. Med kunnskap om lengden på Korgfjelltunnelen har mange fryktet at denne jobben kommer til å ta flere år før det blir normal ferdsel igjen.
– Det vil foregå arbeid fram mot jul, men det blir fri ferdsel i perioder. Mesteparten av anleggsarbeidet er allerede utført, men det er en lang testperiode for å sjekke at alt fungerer, og da kan det også bli behov for feilretting. Når det må folk inn for å jobbe blir det satt inn ledebiler igjen, forklarer Rystad.
– Hva er det som blir gjort i tunnelen, hva blir merkbart for bilistene?
– Det er først og fremst sikkerhetsutstyr. For å på plass til kabel gjennom tunnelen er det støpt et rekkverk som inneholder trekkrør for kabelgjennomføring. Det som blir synlig i tillegg er ledelys for hver 25. meter. Disse skal tennes i tilfelle ulykker og skal lede folk ut av tunnelen. I tillegg har lysene blitt forsterket i endene av tunnelen slik at overgangen fra dagslys skal bli mindre merkbar, avslutter byggeleder Stian Pedersen Rystad.
Dette betyr altså at ventetiden normalt vil være mindre enn 15 minutter, og at behovet for kolonnekjøring forventes å bli lite, og at anlegget skal være helt ferdig allerede før jul.