Onsdag 21. September arrangerte Hemnes sentralskole vennskapsdag på Reina idrettsplass. Elevene ved ungdomsskolen koste seg med varm mat og drikke da deltok i alternative aktiviteter, for å øke samholdet på tvers av trinnene.
I fjor gjennomførte alle landets skoler en kampanje for å skape vennskap og forebygge mobbing. Som et ledd i dette holdningsskapende arbeidet arrangerte Hemnes sentralskole en aktivitetsdag hvor aldersblandede grupper jobbet sammen for å nå et felles mål og skape positive felles opplevelser. Responsen på fjorårets arrangement var så god, at ungdomstrinnet bestemte seg for å følge opp med ny vennskapsdag også i år.
Opptakten til dagen var en trimtur i lysløype hvor elevene undervegs samlet lapper med bokstaver. Disse bokstavene skulle brukes til å skrive ordet SAMARBEID, og elevene måtte finne gruppepartnere ut fra hvilke bokstaver de manglet i ordet. Deretter ble de sendt til klubbkiosken til Hemnes IL hvor pølser og brus ventet dem. Etter matpausen og litt ballspill, var det klart for nye aktiviteter. Det som sto på planen nå var både krevende og morsomt. Først skulle de ta seg en runde rundt banen. Da alle gruppene hadde gjort det, skulle de gjøre det på nytt mens de forsøkte å kopiere sin egen tid. Her var det stor variasjon mellom tidene da noen bommet med ett helt minutt mens andre var mindre enn ti sekunder unna. Etter denne prøvelsen ventet en finurlig aktivitet som vist på bildet.
Ingen sto utenfor
Opplegget var skreddersydds for de som til vanlig kanskje ikke var mest «med i gjengen». Alle skulle inkluderes, siden aktivitetene krevde at alle i gruppa samarbeidet med god kjemi. Oppgavene de blandede gruppene skulle gjennomføre var ikke vanlige, idrettslige konkurranser hvor de med best styrke, fart eller teknikk vinner. Disse oppgavene var like krevende for alle, noe som gjorde alle deltakere like viktige. Alle deltakernes bidrag ble like verdifulle, og elevene heiet hverandre fram alle for én. Det ble mye latter og klapp på skuldrene etterhvert som lagene kom opp med nye kreative måter å løse oppgavene på.