Mange lurer nok på hvordan det går med Fv808, og når man få ta den nye veien i bruk på Hemnesberget.
Røstad Entreprenør AS har nå jobbet i mange måneder, og om ikke så veldig lenge når man byggetiden som var satt til ett år.
Hemnesberget har nå gjennom lang tid hatt besøk av veibyggere fra Trøndelag. Fra fergekaien og innover mot Åsen har det for det meste vært ufremkommelig for bilister i lang tid. Utrolig nok så har entreprenøren klart å koordinere fremdrift og logistikk, slik at de som bor langs veien har kommet seg hjem, også med bil for det meste. Av den grunn har man sett, og undret seg over at det jobbes både her og der samtidig. Helst ser man jo at man begynner i en ende, og så slutter i den andre.
At Fv808 har vært ute av drift merkes godt på hele Hemnesberget. Omkjøringsveiene har hatt betydelig større trafikk. Nå i vår har også kommunen startet opp med vedlikehold av noen av sine veier. Da har det vært utfordringer for mange å finne en kjørbar vei. Men alt skal jo bli så mye bedre.
Hovedansvaret og Statens Vegvesen
For å få oppdatert status på arbeidet har vi snakket med de som har ansvar for prosjektet. Byggeleder Hallvar Stien fra Statens Vegvesen, anleggsleder Trond Lersveen, og ingeniør Severin Brekvassmo fra Røstad Entreprenør AS, og Atle Tollånes fra Hemnes kommune.
Byggeleder Hallvar Stien er godt fornøyd med arbeidet, selv om det har dukket opp mange uforutsette ting.
– Det har nok tilkommet ca. 30 prosent mer grøftearbeid, og 30-40 prosent mer sprengningsarbeider. Vi var klar over at Hemnesberget består av mye fjell, men at så mye av det lå i grøfter og i veitraseen har gitt oss flere utfordringer. Beskaffenheten på fjellet har også gjort at vi har valgt å sette opp murer på en del strekninger med dårlig fjell, sier Stien.
– Her kan det jo sies at murene vi har satt opp, er i samme steinvalg og stil, som øvrige murer langs hele Fv 808. Bare i skråningen mellom Fv 808 og Saglia, vil vi benytte et annet steinvalg, og den steinen heter jo selvfølgelig Saga, forklarer han.
– Har det vært problemer, skader på grunn av alle sprengingene?
– Heldigvis så har det gått meget bra. Det har vært svært få henvendelser om dette, og når man vet at arbeidene har pågått nesten inn i husveggene til folk, så er det bra. Før arbeidene startet gjorde Nordland Teknikk AS en statusrapport for alle husene som kunne bli berørt. Så vi har da denne som et godt grunnlag for å dokumentere ev. nye skader. Rystelsesmålinger tas også hele tiden ved sprengninger, sier Hallvar Stien.
– Ellers har vi fått inn spørsmål omkring omkjøringsveien via Svenskbyen og Lapphella. Det har vært henvendelser både om fart og støvplager.
Det er Veidekke som har entreprisen på vedlikeholdet på i anleggsperioden, ansvaret er flyttet fra Fv808, og til denne veien.
–Støvplagene er reelle, og det samme gjelder nok det forholdet at noen kjører alt for fort. Det er jo 30-sone hele veien. Begge sakene er forhold vi må ta opp igjen. Jeg kan også nevne at gatelysene vil bli ført innover helt til avkjørselen mot den gamle Fv 808 på Åsen. Når det gjelder tilleggsarbeidene, relatert til kostnader, så ligger vi fortsatt innenfor prosjektets totalramme på kr. 100 millioner, sier Stien.
Fremdriftsplanen har pr. i dag en sluttdato som er 15.oktober 2016.
– Da skal hele veien være ferdig, og klar for bruk. Men uansett hva som måtte skje fremover, så skal den være ferdig asfaltert før vinteren, avslutter Hallvar Stien.
Utførelser av arbeidene.
Rørstad Entreprenør AS bekrefter det som sies om tilleggsarbeider i veitraseen.
– Alle kablene som ligger i veibanen har også skapt noen utfordringer. Ikke alle har vært merket inn på kartene, og dybdene som har vært oppgitt har vært vanskelig å forholde seg til, forteller Trond Lersveen.
– Vi får jo noen henvendelser både om hvordan vi utfører og planlegger arbeidene, og kanskje mest om arbeidene i miljøgata. Her opplevde vi dessverre at vår leverandør av stein ikke har mer på lager i Norge, og ny stein, som leveres fra Kina, har to måneders leveringstid. Det betyr at steinen kommer hit i juli, men vi vil ikke starte med ferdigstilling av denne gata før i september. Dette gjør vi for å ikke bli mer i veien enn nødvendig, for de som driver forretninger der. Sommertrafikken, og fremkommeligheten, er viktig for dem. Nå har vi lagt et lite bindelag med knust asfalt der. Prestbakken har også fått et nytt topplag, slik at det kan kjøres der også, sier Trond Lersveen.
Han forteller om en rekke henvendelser fra beboerne om det nye røranlegget.
– Her har vi fått spørsmål om oppkobling og hva som er huseiers ansvar. De rørene som vi nå legger skal gå en meter utenfor veibanen. Deretter er det huseierens ansvar å gjøre resten inn til boligen. Hemnes kommune har tidligere sendt ut varsel om pålegg, til de som berøres av dette. Vi har også fått henvendelser om gjerder i forbindelse med fjellskjæringer Her vil det bli satt opp gjerder der hvor skjæringene er over to meter høye, og gjerder er nødvendige. I forbindelse med knusingen av stein på Juvika har det vært støvplager. Dette skal nå ivaretas bedre ved at det skal vannes under knusingen. Vi må imidlertid si at det er utrolig god kvalitet på den steinen som er i dette bruddet.
– Hvordan blir driften i ferien?
– Vi skal ha fellesferie i uke 30 og 31, forteller Trond Lersveen. Så da blir det stille. Også i forbindelse med Båt og Fjordfestivalen skal vi stoppe opp litt. Fra fredags ettermiddag til søndags ettermiddag skal også vi få festivalen med oss, noe vi ser frem til. Området nedenfor hotellet skal ryddes før festivalen, og ellers skal vi forsøke å gjøre det så fint som mulig. Når det gjelder Hemnesjazz-helga, så regner vi med å være ute av sentrums området til da. Det vi hører og ser, er at det å parkerer kan bli en større utfordring for de tilreisende denne sommeren, sier Lersveen.
– Er det andre saker som dere vil nevne?
– Vi har hatt litt plager i det siste med hærverk på maskiner og utstyr. Kanskje spesielt i steinbruddet på Juvika er det knust vinduer på maskiner. Men også andre steder har det skjedd ting, blant annet har det blitt fjernet plugger i borehull. Slike ting er jo ikke hyggelig, og det skaper ekstraarbeid for oss. Vi håper at slike ting ikke skjer flere ganger, forteller Severin Brekvassmo.
– Ellers er jo vårt absolutte inntrykk at folk er hyggelige og tålmodige. Det som kan være en utfordring av og til er stor interesse for det vi holder på med, og at folk glemmer at dette er et anleggsområde. Våre folk er vant til at de som beveger seg rundt maskiner og utstyr har vester som synes godt, derfor kan det være farlig å komme for nært for de som egentlig ikke skal være der, avslutter Severin Brekvassmo.
Kommunalt renseanlegg
– Arbeidene startet godt, men nå har det vært stille lenge?
Byggeleder Atle Tollånes i Hemnes kommune bekrefter at det har blitt endringer.
– Sumpen blir nå større, dette er der kloakken samles opp og lagres i anlegget. Leveringstiden ble dermed forandret, men nå skal den være på plass i neste uke. Å fortsette med anleggs- og tomtearbeidene før dette var på plass fant vi ikke tilrådelig, da kravene til masser og GEO-duker ville blitt berørt når sumpen skulle settes ned. Mens vi har ventet på dette har vi fått inn to anbud på bygget og renseutstyret, og beregner at avtaler er på plass medio september. Ut i fra dette skal hele anlegget være klart for drift i februar 2017, sier Tollånes.
– Når og hvem skal etablere grøfta for rørgata nedover fra Fv808 og til renseanlegget?
– Det er pr. i dag meningen at dette skal gjøres i egen regi av Hemnes kommune. Endelig avgjørelse er ikke tatt, men dette må skje snart. Også arbeidene inne ved eksisterende renseanlegg må gjøres. Huset skal vekk, og det samme skal utstyret. I dag pumpes det innover mot denne stasjonen, men nå må vi pumpe utover til det nye renseanlegget, forteller Atle Tollånes.
– Er det andre saker som berører folk på Hemnesberget?
– Ja, i høyeste grad. Som mange har merket så drives det nå oppgradering av flere veier. Det er i Myraveien, Idrettsveien og områder rundt dette. Her skiftes det veimasser, før det skal asfalteres på nytt. Ved Sykehjemmet arbeides det med kommunale ledninger. Heldigvis har vi nå fått ny kommunal hjulgraver, slik at vi slipper alle stoppene på grunn av maskinproblemer. Når arbeidene på Fv808 er ferdige vil vi starte oppgradering av Lapphellveien, noe som for øvrig har vært inne i planene våre siden 2015.
–Når det gjelder veien utover moloen, så har vi nå gjort denne kjørbar igjen i forbindelse med forestående Båt og Fjordfestival. Så også vi begynner å se litt av endene i prosjektene her ute. At folk er tålmodige har vi merket godt, avslutter Atle Tollånes.