Veiarbeidet satt i gang av Statens Vegvesen vanskeliggjør hverdagen til flere næringsdrivende på Hemnesberget.
I forrige uke fortalte Ali Okcanlioglu om hvilke problemer hans restaurant hadde fått som følger av veiarbeidet. Han sa blant annet at de hadde mistet strømmen i flere timer på rad fordi noen hadde gravet over en kabel. Hemnes Mat & Vinhus er ikke eneste næringsaktør som har fått utfordringer av aktiviteten. Daglig leder i Kråkeslottet AS, Anne-Lise Larsen, og daglig leder i Hemnes Bok- og Papirhandel, Inger Anne Jenssen, har også fått store problemer.
Tenker ikke konsekvenser
I perioden november 2015 til mai 2016 har Sørlandsvegen ved sentrum av Hemnesberget vært fullstendig avstengt. Dette har gjort det veldig vanskelig for næringsdrivende i gata.
– Vegvesenet viser ikke hensyn til næringsdrivende i området. Måten de styrer på gjør det nesten umulig for oss å drive restaurant. Vi opplever at folk tror vi holder stengt, forteller Ali Ockanlioglu.
Informasjonen de hadde mottatt fra Statens vegvesen gikk ut på at arbeidet skulle være over mye tidligere enn i dag. At fremkommeligheten i gata fortsatt er svært dårlig er skuffende for alle.
– Planen var at veien allerede skulle være klar nå. Jeg hadde forventet det, men når det ikke er tilfelle blir jeg veldig skuffet. Jeg har forståelse for at de kan få problemer og forsinkelser fra feilleveringer, men når det går så lang tid, går det går ut over butikken og tyner omsetningen til skremmende grenser. Det er ikke godt nok fra vegvesenets side, forteller daglig leder i Kråkeslottet AS, Anne-Lise Larsen.
Vegvesenet har hyret Røstad Entreprenør til å utføre arbeidet. Røstad har holdt en god tone med lokalmiljøet, som visstnok er veldig godt fornøyde med dem. Til og med bedriftene som blir rammet av arbeidet deres er tilfreds med entreprenøren og deres samarbeidsvilje.
– De har alltid vært hyggelige og velvillige. De har gitt oss informasjon om alt vi kunne ønske og vist forståelse og vært hjelpsomme. Under julehandelen hjalp de oss til og med ved å holde vårt parti av gaten åpent for trafikk. Folk fikk da handle inn til jul, og vi fikk solgt vårt. Det eneste jeg skulle ønske var at det gikk litt kjappere, forteller Inger Anne Jenssen fra Hemnes Bok- og Papirhandel.
Går i glemmeboka
Hos alle de tre selgerne har det vært tomt i store deler av anleggsperioden. Alle typer kunder tapes under en slik prosess. Spesielt bilister og eldre har det vanskelig med å nå frem til lokalene. Etter veioppgraderingen ønsker de næringsdrivende å drive like stabilt som de gjorde før. Å opprettholde kundetallet er viktig både for bedriften og lokalmiljøet, derfor vil det være mye lettere for disse næringsdrivende når veien blir fullført.
Alle hemnesværinger vil dra nytte av en ny og bedret vei, og planen for sentrumspartiet er å bli ferdig før festivalsesongen begynner. Inntil videre taper de næringsdrivende mye penger på redusert fremkommelighet, og det at ingen gjennomreisende vet om tilbudet, eller får kjørt forbi, strør bare enda mere salt i såret.
– Vi er redde for at folk skal «glemme oss bort». All impulshandel forsvinner, og en stengt vei gjør det verre for folk som gjerne skulle tatt en tur innom, især de som kjører, sier Larsen.
Ingen av de tre butikkeierne har mottatt noen form for kompensasjon, selv om de gjerne skulle ønsket det. Ali har søkt til både vegvesenet og Hemnes kommune, men uten hell.
– Jeg mener at vi har full rett på kompensasjon. Selv om vi alle er glade for å få en ny og bedre vei, er dette ikke akseptabelt. Jeg håper i alle fall kundetallet stiger igjen etter anleggsarbeidet, slik at det kan fortsette å være restauranttilbud på et sted som Hemnes, forkynner Mat og Vinhussjefen.